tisdag 1 november 2011

Yddingeloppet tävlingsberättelse

I söndags var det dags för Yddingeloppet ute i Torup. Tävlingen är en utav de mer välkända här nere i de södra delarna utav Sverige. Loppet startar kl 11 vilket är skönt speciellt när man har en liten kille som inte riktigt vill sova ordentligt på nätterna. Farmor och farfar fick agera barnvakter då både jag och Hanna skulle tävla.

Både jag och Hanna hade anmält oss till motionsklassen och jag blev lite förundrad då jag inte hittade mitt namn på startlistan men det visade sig att jag var anmäld i tävlingsklassen istället så jag vet inte om någon hade ändrat det eller vad som hade hänt. Personligen tycker jag att vår klassindelning i Sverige inte är bra men jag hade tänkt skriva ett inlägg om det lite senare i år.

Det var mycket folk på plats och det var skönt att vara i tid så man kunde gå på toa utan att oroa sig att köerna var för långa. Vid starten ställde jag mig inte i de första leden dock långt ut till höger och jag fick en fin start och fältet öppnade upp sig fint för mig och jag kom iväg bra. De första kilometerna fick kom jag inte in i någon fin rytm utan fick kämpa för att hålla bra tider. Men efter drygt 4 kilometer släppte det lite och jag började plocka lite placeringar och snitthastigheten gick ner. Jag tror att jag tog 3 placeringar i tävlingsklassen under 5-9 km. Med cirka tre kilometer kvar började jag få kämpa igen och flytet försvann. Det blev tre tunga kilometer till målet och en sluttid på 46:59 och nytt personligt rekord med nästan en minut. Det blev till slut en 7:e plats Msen och bara 9 minuter efter Johan Larsson ;-). Snitthastigheten blev 3:55 min/km vilket jag är nöjd med!

Dagens stora prestation stod dock Hanna för när hon kom i mål på 1:04 och nytt personligt rekord med sju minuter och då skulle hon bara springa igenom loppet. Hon blir farlig 2012 :-)

För övrigt så var Yddingeloppet starten på min träning inför 2012. Det känns roligt att börja träna mot lite mål igen och jag ser framemot att försöka förbättra mig i alla tre discipliner! 

2 kommentarer:

  1. Sprang också yddingeloppet fast på sämsta tid någonsin.. o andra sidan stannade jag o tog lite kort och hjälpte en grabb upp som ramlade =)

    SvaraRadera
  2. Men då gjorde du en riktigt god insats Suzan! Det var halt i backarna!

    SvaraRadera