onsdag 1 januari 2014

Mitt nya träningsschema

Jag har börjat träna enligt mitt nya schema och det ska bli roligt! Schemat går tillbaka till ett 7 dagars schema då det helt enkelt blir lättare att planera. Schemat är ganska enkelt uppbyggt och det gillar jag! Tanken är 3 veckor lite hårdare 1 vecka lugnt (mängden går ner). Om jag vill kan jag köra 2 veckor hårt en vecka lugnare men jag kommer att börja med att köra 3:1. Veckorna kommer ungefär se likadan ut under hela året men intensitet och duration kommer att ändras allt efter säsongen går framåt! Enkelt sett ser en vecka ut så här:

Måndag: Låg intesitet/vila helt
Tisdag: Fart/styrka
Onsdag: Bas
Torsdag: Styrka
Fredag :Fart/styrka (kan skifta beroende på hur tisdagen varit)
Lördag: Bas
Söndag: Bas

Det är rätt skönt att kunna ta ett långpass på onsdagen och slippa känna att hela helgen går till träning. Långa löppasset kommer jag dock alltid ha på helgen då det är enklast att träna och tar bara mellan 90-120 minuter och det går att klämma in! Strukturen på långpassen kommer att ändras lite allt eftersom och jag ska försöka få till lite terrängpass med nu under vintern/våren.

Simningen kommer att vara i fokus och det har den egentligen varit hela hösten och jag har sänkt mitt personliga rekord på 500 m från 8:24 till 8:09 så det går åt rätt håll! Dock kommer den nya testdistansen vara 400 m där jag testade mig i december på 6:28. Det är en förbättring jämfört med Åhus triathlon där jag simmade på lite över 7 minuter.

I år kommer jag även köra två tävlingar där simningen är viktig nämligen SM på långdistans där simingen är 4 km samt Malmö triathlon olympiskdistans där de 1500 meter verkligen spelar roll om man vill ha en framskjuten placering. Målet är minst 3 pass i veckan helst 4! Men det kan bli svårt att få till fyra pass men nu under basträningen kommer jag att prioritera simningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar