söndag 12 januari 2014

Sufferfest- Blender, ännu en gång en lite närmare titt på ett utav deras pass!

Detta blogginlägg även detta att handla om ett pass från Sufferfest nämligen det lite längre Blender. Blender är ett pass på 1 timme och 45 minuter och det är ett roligt pass uppbyggt utav olika intervaller.
 
 
Tittar man närmre på Blender kan man säga att passet är uppdelat i två lite större block eller egentligen tre där det finns olika intervaller och man har även klämt in lite over-under som verkligen är jobbiga speciellt när man kör 40 sekunder hårt 20 sekunder vila men mer om detta senare! Här är en bild på hur passet ser ut:
Denna bilden stämmer dock ej utan det är 6x3 intervaller som är over-under! När jag körde passet delade jag upp det i två delar för att inte behöva klydda med min trainer (när jag kör Sufferfest passen kör jag en speciell bana som tar cirka 1 timme och 10 minuter att köra och eftersom det blir en naturlig paus/återhämtning efter cirka 45 minuter bestämde jag mig för att dela passet där och starta om passet på trainern därav två bilder!).


 
 
Första delen utav passet hade jag lite svårt att komma igång och den första men om man följer hur det är tänkt att man ska köra passet så ser man min kurva är ganska lik Sufferfests egen förutom att min uppvärmning inte är med utan att den genomförs med min trainers egna program men det är inte uppvärmningen som är det viktiga med detta pass!
 
 
 
 Andra delen är lite annorlunda uppbyggt med korta intervaller i början där man verkligen får bekänna färg om man gör de ordentligt! Dessa intervaller dyker upp lite varstans och jag har för mig att jag har läst om de i Tyler Hamiltons bok "The secret race" som jag verkligen kan rekommendera! Boken handlar ju mest om doping och inte så mycket om träning men det finns del! Intervallerna dyker även upp som ett utav passen Macca rekommenderar även om de inte är precis liakdana så är likheterna stora!
 
De värsta tycker jag helt klart 40 sekunder hårt 20 sekunder vila är för jag hinner inte helt att återhämta mig och jag får verkligen kämpa för att kunna köra dessa hårt och orka hålla ut. Nästa set butav intervaller är 30 sekunder hårt 30 sekunder vila och de sista är 20 sekunder hårt följt utav 40 sekunder vila. Efter dessa intervaller får man tre sköna lite längre intervaller där man än en gång verkligen får kämpa för att kunna hålla i!
 
Igår köpte jag en ny video nämligen ISLAGIATT (It seemed liked a good Idea at the time) som är en två timmars video och jag hoppas kunna testa den i veckan som kommer!
 
Annars har jag haft en mycket bra träningsvecka, en utav de bättre någonsin faktiskt! Mitt nya schema är riktigt bra och roligt men jag gör lite fel vartsom men det hoppas jag kunna fixa till!


2 kommentarer:

  1. Jag kommer leda ISLAGIATT på HTT-spinningen den 25:e. Det är ett bra pass. Tufft på lite annat sätt än Blender. Jag körde det med Watt-mätare för ett par dagar sedan.

    SvaraRadera
  2. Hej Richard! Vad tyckte du om ISLAGIATT? Jag ska testa den i helgen och hoppas den är lika bra som de andra!

    SvaraRadera