måndag 20 januari 2014

Tuff vecka på gång!

Då var det dags för den tuffaste veckan i min träningscykel nämligen "återhämtningsveckan". Det är rätt, veckan med lite mindre träning och en dags hel vila tycker jag är jobbigast! Inte fysiskt för om jag ska vara ärlig så känns det skönt men mentalt tycker jag att det är lite jobbigt för även om jag vet att det är nödvändigt med lite lugnare perioder går jag och oroar mig att alla andra man ska tävla mot kör stenhårt.

Dock så är det även dags för lite tester under veckan så det blir 1-2 simtest och 1 FTP test på trainern. Annars ser träningen ganska lik ut men jag drar ner på längden på passen och det blir lite mer fokus på simningen de dagar det går! Ett exempel är mitt korta intervallpass med löpning där jag helst ska jag genomföra 15-20 stycken men denna veckan är det 1 stycken på schemat.

Mina tre första veckor har sett bra ut! Jag var lite trött på slutet utav förra veckan och simningen gick inte att lösa helt på grund utav det övriga livet (som är det viktiga livet för mig). Men jag är mer än nöjd med starten på året!
Dock kommer jag att ändra på en sak med mitt veckoschema till nästa period. Jag kommer att lägga min lugna dag på söndagen istället för att få mer tid med familjen och ha två basdagar mitt i veckan istället och förmodligen ha en lite längre löprunda på helgen men inte cykling.

Nuvarande schema:                                                                     Nya schemat (test vecka 5-8)

Måndag: Låg intesitet/vila helt                                                      Måndag:Fart/styrka
Tisdag: Fart/styrka :                                                                     Tisdag: Bas
Onsdag: Bas                                                                                Onsdag: Bas
Torsdag: Styrka                                                                           Torsdag: Styrka
Fredag :Fart/styrka (kan skifta beroende på hur tisdagen varit)      Fredag:Fart/styrka
Lördag: Bas                                                                                 Lördag:Bas
Söndag: Bas                                                                                 Söndag: Låg intensitet/vila helt

Jag hoppas att detta blir bra men jag måste testa det för att sedan kunna utvärdera det!

Det mest imponerande från helgens tävlingar måste vara Frodenos 1:12 på halvmaran i Auckland 70.3! Nu är frågan om han kommer gå upp på Iornmandistansen i år eller om han ska försöka vinna VM på 70.3?

2 kommentarer:

  1. Den träningskalendern du har som sammanfattar veckans träning i en typ av månadskalender ser cool ut! är den i excel? Har du händelsevis en mall som jag kan få?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag använder mig utav jogg.se (egentligen tri.se) de har en bra träningsdagbok!

      Radera