tisdag 7 januari 2014

Sufferfest- Fight club! En lite närmare titt på hur passet ser ut när jag kör det!

Idag ska jag kolla lite närmare på en utav Sufferfests träningsvideo nämligen Figh Club. För er som inte vet vad Sufferfest är för någonting så kan man enkelt säga att det är en video som är ett uppbyggt träningspass så videon talar om när man ska göra fartökningar, kadens, sprinter, klättra osv. Olika video är uppbyggda på olika sätt och den video som jag körde idag heter Fight Club och här är en kort intruktion:

Sufferfest passen är olika utformade och just Fight club som jag körde innan idag och jag nu ska titta närmare på ser ut så här:
Man använder sig utav en 10 gradig skala som är ungefär som Borgskalan när man ska uppfatta hur jobbigt det är men man kan ta till hjälpmedel som wattmätare, pulsmätare, kadensmätare och trainer. Jag kör med min trainer (Bkool) där jag får watt, puls, kadens dock kan jag inte samköra min trainer med Sufferfest vilket man kan göra med vissa trainers. Jag löser det med att köra med min trainer och deras program Bsims i bakgrunden. Jag väljer en bana som är backig och minskar sedan bilden så det ser ut så här:
Det fungerar utmärkt eller jag har lite problem men det beror mer på min utväxling än trainern. När jag kör videon får jag nu en informationen jag vill ha med puls och watt. Detta hjälper mig att veta om jag kör tillräckligt hårt eller om jag kan öka mer. Watt är bra här då det reagerar direkt medan puls dröjer innan det höjs och sänks. Om jag jämför mitt pass idag (i watt) med hur passet är uppbyggt kan man se en del likheter!
Tittar man nu på hur jag körde och jämför med hur passet är uppbyggt (bilden med Figh Club texten) ser man en hel del likheter. Jag kör medvetet lite lägre i slutet på varje intervall om man jämför med hur passet är uppbyggt en del i det är att jag inte är speciellt förtjust att stå upp och klättra på trainern. Vill man se hur pulsen svarar på passet så ser det ut på följande sätt:
Här ser man en stor skillnad med puls jämfört med watt då pulsen inte alls reagerar lika snabbt som watt gör och man ser inte att jag under vissa tillfällen gör extrema ansträngningar utan det ser mer ut som om jag kör "vanliga" lite längre intervaller. Lägger man de på samma bild blir det så här:
Sufferfests Fight Club är ett jobbigt 60 minuters pass som verkligen får en att jobba om man gör som videon visar och det blir lättare och roligare att köra med videon än att bara titta på klockan och köra intervaller. I slutet på passet är jag helt färdig och det är en lättna när passet är över. Tidigare år i min korta triathlonkarriär har jag aldrig kört så här hårt på trainern. Om jag ska vara helt ärlig har jag knappt suttit på trainern tidigare år så det ska bli roligt och se om det blir någon skillnad när man släpps ut på vägarna igen.

Imorgon är det dags för två långpass efter dagens två fartpass (simning och cykel) det ska bli roligt och se hur benen känns imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar