torsdag 8 augusti 2013

Malmö Triathlon-tävlingsberättelse

I söndags var det en utav årets höjdpunkter nämligen Malmö Triathlon. Tävlingen har sin "kärna" nere i Västra hamnen vilket ger tävlingen en utav Sveriges häftigaste växlingsområde samt löprunda. Dagen innan började förberedelserna med att bygga upp växlingsområdet som detta år skulle rymma cirka 900 (!) cyklar. Byggandet gick hur bra som helst men det var varmt och beslutet att köra sprinten istället för den olympiska distansen kändes helt rätt!

När jag kom hem på kvällen och familjen hade ätit så blev tyvärr Vilmer sjuk och fick feber och kräktes så uppladdningen blev lite annorlunda och jag sov på soffan för att inte störa de andra eftersom jag skulle gå upp tidigt. Sömnen blev väl sådär men det blev en snabb packning och Hanna hjälpte mig att pumpa upp diskhjulet så jag var färdig att bege mig mot Västra hamnen.

Eftersom jag hade efteranmält mig så skulle jag starta i andra startvågen något jag får skylla mig själv för. Nu skulle det bli svårt att se vart man låg totalt men man kan "smyga" lite eftersom de som startar i första vågen inte vet hur man ligger till. En lite negativ sak är det är fler personer ute på banan och det påverkade cyklingen lite speciellt då det var en del svängar och rondeller under cyklingen.

Simningen gick hur bra som helst och jag kom iväg snabbt i min startgrupp. Jag och en annan simmare fick en liten lucka men efter första bojen tappade jag fötterna och fick simma resten själv men det var förmodligen årets bästa sim för mig och jag var uppe ur vattnet på 8:08. Första växlingen gick klockrent och det var inget som strulade utan jag kom iväg bra och hade dagens näst snabbaste tid i första växlingen. Ut på cyklingen och jag kände mig stark och kom snabbt ifatt den tidigare startgruppen och snitthastigheten låg runt 40 km/h och vid potatisåkern såg jag ledaren från första vågen som hade varit och vänt. Jag fortsatte att trycka på och benen svarade bra (vilket de har gjort hela året på cyklingen). På vägen tillbaka till Västra hamnen kommer det en lite nerförsbacke där jag tryckte på ordentligt och jag låg närmare 50 km/h när det kommer en rondell och jag börjar sakta ner men jag missbedömer min fart och rondellen helt och kör in i den men kraschar hårt på vägen ut och flyger av min cykel.Det tar några sekunder innan jag förstår vad som har hänt och jag reser mig upp och det känns som om jag har klarat mig bra efter omständigheterna och jag springer fram till min cykel. Den ser hel och jag hoppar på och försöker cykla men kommer inget vart. Kedjan har hoppat av och där står jag och ser ut som en idiot som trampar luft. Funktionärerna står nu runt om mig och frågar hur jag mår men jag har inte tid och svara utan vill bara komma iväg!
Den stora dippen i fart är kraschen.

Kedjan kommer på och jag kan börja cykla igen. Mitt ena bromshandtag sitter helt snett och bromsen går åt framhjulet men det lyckas jag trycka till i farten och det verkar som både jag och cykeln har klarat oss hyfsat. Cyklingen fortsatte och efter det att jag hade varit och vänt nere i Västra Hamnen så skulle jag få se hur långt efter jag låg bakom första vågens ledare. Jag var beredd att möta de redan vid Kockums då jag inte hade en aning om hur mycket tid jag hade tappat. Men jag cyklade på och möte de på ungefär samma ställe som på första varvet det verkade till och med att jag hade ökat lite trots kraschen! Det gav mig lite självförtroende men mitt knä och armbåge hade börjat att göra lite ont men jag bet ihop och försökte cykla på så fort som jag kunde.

In till andra växlingen och även har gör jag en bra växling och får andra snabbaste tiden. Ut på löpningen och knäet gör lite ont men det påverkar inte min löpningen. Banan är en två varvsbana och första kilometern går på 3:38.
Foto utav Jens Rydén
 När jag närmar mig första varvningen börjar jag att försöka se om jag kan se ledaren för om han går i mål 10 minuter innan jag varvar har jag 10 minuter på mig att löpa 2,5 km och det är ju inga problem men tyvärr så ser jag inte någon. På andra varvet börjar det bli tät på löparbanan men det flyter på och min snitthastighet ligger runt 3:45-3:50.

När jag närmar mig mål så har jag inte en aning om hur jag ligger till. Jag borde ligga ganska högt men i och med kraschen och starten i andra vågen så är det svårt att veta exakt.
Foto utav Jens Rydén
Trött men glad springer jag i mål på 1:01:35 Det är 2 minuter långsammare än förra året men i år är simbanan och cykelbanan längre samt att man sprang ut på ett annat ställe ur växlingsområdet vilket påverkar löptiden lite då det blir 100 m längre. Det tar några minuter innan jag vet hur det har gått och det verkar som om jag kommit på andra plats! Men när resultatlistan kommer upp har segraren simmat på 10 sekunder och någon lämnar in en protest och det visar sig att person har startat i fel startvåg och saknar de minuterna mellan startvågorna. Resultatet blir att jag vinner sprint motion!

Mina tider var:
Sim 8:08
T1: 0:50
Cykel: 0:32:55 (snabbast för dagen med 23 sekunder)
T2: 0:37
Löp: 19:06

Sammanfattningsvis tycker jag att Malmö Triathlon är ett fantastiskt arrangemang men en härlig mix utav motionärer och elit! Det var även mycket roligt att se att klubben Heleneholms IF Tri Team ställde upp med nästan 50 deltagare samt med nästan lika många funktionärer!  

Fotona är tagna utav Jens Rydén som tog en massa fina foton från tävlingen! Fotona kan man se här: Foto Malmö Triathlon
Jens Rydén hemsida!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar