söndag 11 augusti 2013

Åhus triathlon- tävlingsberättelse!

Idag körde jag Åhus triathlon, tävlingen är kanske mest känd för att en viss Lisa gjorde sin tävlingsdebut. Hela familjen följde med så det blev en lite dagsutflykt. Starten skulle inte gå förrän klockan 12:00 så det var ingen brådska på morgonen. En lite speciell sak med Åhus är att simningen går i bassäng vilket leder till en lite kaotisk simning. Precis innan starten öppnade himlen sig och regnet vräkte ner i 1-2 minuter vilket gjorde vägarna lite hala och efter en vecka med 2 krascher ville jag inte direkt ha vått underlag.

 Så här såg det ut på min banan innan starten. Jag valde att inte starta i snabba banan då jag inte är tillräckligt snabb. Jag tror vi var nästan 50 personer som startade  samtidigt i mitt heat men simningen fungerade överraskande bra med tanke på att det var bassäng sim. Distansen var 400 m och det var med andra ord 8 längder vi skulle simma.

Det blev en ganska kaotisk simstart men det är det alltid på triathlon och nu var det ingen som kunde klaga på att distansen var för lång eller för kort för den var 400 m om man nu simmade rätt antal varv.

Simningen gick ok för mig och jag var uppe ur vattnet på 7:05 sedan var det en bit att löpa till växlingsområdet men det var lika för alla så då gör det inget. Jag undrar dock hur snabbt jag hade simmat med våtdräkt men det får jag testa en dag men snabbare hade det gått!

Jag valde att simma med toppen på eftersom det kan vara näst intill omöjligt att få på en torr topp på en våt kropp. När jag passerade Hanna skrek hon att jag låg på 10:e plats vilket är helt ok men jag visste att jag hade tappat mycket mot täten men nu var det dags att bege sig ut på en 4 varvs banan som mätte lite över 5 km. Banan var ganska teknisk den första tredje delen men en skarp sväng och lite dålig asfalt. Det gjorde det inte bättre att det hade regnat och var lite halt.

Växlingen gick hur bra som helst men väl ute på cyklingen var det kanske lite väl fegt kört utav mig den första delen men kolfiberhjulen har inte lika bra bromsförmåga som aluminiumhjulen och de två krascherna satt nog kvar lite i huvudet. Men när cyklingen blev enklare på denna platta bana vågade/kunde jag ta i mer och det blev en mycket bra cykling. Jag plockade några placeringar men började få svårt att se vart jag låg då det började komma ut mer folk på banan och när man började varva folk.


Min snitthastighet blev över 40 km/h och jag hade en topphastighet på 52.2 km/h. Kadensen blir låg då det blev en massa "rullande" i kurvor osv och min pulsmätare har nog fått kastat in. Men med dagens snabbaste cykeltid växlade jag in på en 4:e plats.


 Jag hade inte riktigt koll på hur långt framför de andra låg men efter cirka 1 km var jag ikapp och förbi 3:an men jag visste inte å vilken placeringen jag hade och såg en framför mig men en ganska bra bit fram. Vi varvningen frågade jag Hanna vilken placering jag hade och hon sa 3:a men jag var jagad utav två som låg kanske 5 sekunder bakom mig. Helt plötsligt kände jag mig jagad och fick verkligen kämpa för att få löpa fortare men jag lyckades hålla de bakom mig och med en marginal på 9 sekunder blev jag 3:a! Upp till de två framför mig hade jag 1 minut och den tog de på simningen. Snitthastigheten på löpningen blev 3:43 och det är egentligen ingen tid som skrämmer en kanske då jag vet att jag har lite snabbare tider i kroppen.

Överlag tyckte jag att detta var en rolig tävling som trots vädret fungerade bra! Så ett stort tack till Kristianstad Triathlonklubb för en lyckad tävling!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar