måndag 11 juli 2011

Våtdräkt eller ej?

Nu är det mindre än en vecka kvar till det är dags för Sövde HIM och precis som förra året är det vattentemperaturen som spökar lite igen. Den stora frågan är nämligen ifall man får lov att ha våtdräkt eller ifall det blir för varmt i vattnet. Enligt svenska triathlonförbundets regler får det inte vara över 21 grader 60 cm ner ifall man ska få använda våtdräkt. Personligen tycker jag att regeln är bra för de som ställer upp i tävlingsklasserna men inte i motionsklassen! Jag tycker att man borde göra en skillnad mellan de som ställer upp i tävlingsklasserna och de som ställer upp i motionsklassen. Väljer man att ställa upp i motionsklassen kan man enligt mig aldrig vinna tävlingen utan i motionsklassen tävlar man bara mot sig själv. Vill man ha en placering på tävlingen får man snällt betala licensen till svenska triathlonförbundet och då vet man vilka villkor som gäller.


Jag tror tyvärr att regeln med våtdräktsförbud skrämmer bort nybörjare som vill testa på triathlon. Det brukar inte vara cyklingen eller löpningen som skrämmer nykomlingar i sporten (inte de flesta iaf) utan det är simningen. Därför tycker jag att det är upp till arrangören till att bestämma villkor som gäller för motionsklassen. Tävlingsklasserna är enligt mig en helt annan sak. Där är deltagarna oftast lite mer rutinerade och de vet lite mer om sporten och vad som krävs utav en för att kunna köra på de olika distanserna och ifall man inte gillar reglerna kan man alltid ställa upp i motionsklassen.

Nu återstår det att se hur det blir på söndag jag har iaf en liten backup ifall det blir våtdräktfritt på söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar