fredag 22 juli 2011

Tävlingsberättelse Sövde HIM 2011

I helgen gjorde jag min triathlontävlingsdebut i Sövde HIM. Förra året hade jag en hemsk tävling där jag fick gå stora delar utav löpningen på grund av värmen och en lite för hård cykel så jag hade fått mig en bra lektion och tänkte inte begå samma misstag i år.
Förutsättningarna var lite bättre i år då det var kallar i vattnet vilket ledde till att man fick lov att ha våtdräkten på sig under simningen vilket är ett stort plus för mig då jag inte direkt är en legend på simningen. Jag valde att inte stå längst fram då jag heller simmar om personer än blir översimmad utav andra som är bättre simmare än vad jag är.  Sen är det många som tror att de är lite bättre simmare än vad de är i verkligheten och ställer sig lite för långt fram vilket leder till att de oftast går ut för hårt och tappar onödigt mycket på simningen.   Jag fick igång min simning ordentligt på andra varvet och tog flera placeringar på andra varvet och jag kände mig stark när jag kom upp ur vattnet på 34:52.
Första växlingen gick väl sådär jag var ganska noga med att få med mig allt och att jag startade min klocka till cyklingen osv. Hade jag verkligen velat hade jag nog kunnat ta 30 sekunder på denna växling utan några större problem.
Ut på cykeln och det tar kanske 1-2 km innan jag märker att jag har tappat alla mina gel men jag bestämmer mig för att fortsätta istället för att stanna och plocka upp de. Anledningen till detta är att jag vet att jag klarar av att få i mig tillräckligt med energi med vätskan man får under cyklingen.  Cyklingen flyter på bra och jag känner mig stark och plockar placering på placering och på väg ut till första växlingen är det cirka 55 cyklister framför mig och jag plockar placeringar under hela cyklingen och jag känner mig stark i motvinden och har inga problem med att cykla på i medvinden. Banan var lite annorlunda i år och den var lite lättare men också säkrare vilket var skönt! Det roliga med en banan där det är en vändpunkt är att man har ganska bra koll på hur man ligger till och vilka man har framför sig. Cyklingen landade på 2:30:25 vilket jag verkligen är nöjd med då banan inte är direkt platt (dock visade min Garmin 305 att cyklingen var 86 km så banan var kanske lite kort men en snitthastighet på 34.4 är jag nöjd med!).
Ut på löpningen var jag tvungen att kissa under första varvet och den första milen kändes sådär men efter två varv (man springer 4 st 5 km varv) fick jag cola i mig och då vände det. Benen började komma igång och helt plötsligt gick kilometerna på 4:20-4:30 tempo och det kändes inte jobbigt utan jag började plocka lite fler placering vilket alltid är skönt! Halvmaran gick till slut på 1:35:12 och om jag ska vara ärlig hade jag kunnat löpa den lite snabbare men i bakhuvudet hade jag Challenge Copenhagen så jag tömde inte allt i tanken utan gick i mål på 4:44:41 vilket är en tid som jag är riktigt nöjd med!
Tiderna blev så här:
Simning:34:52
Växling 1: 2:11
Cykel: 2:30:25
Växling 2: 2:03

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar