måndag 18 april 2011

Skrylleloppet

Det blev en bra årsdebut i Skrylleloppet! 38:04 blev min sluttid vilket får anses som bra med tanke på att det är en ganska kuperad bana. Tiden gav mig en första plats i motionsklassen och en fjärde plats totalt. Det bör kanske nämnas att det inte var några rekordtider för täten i år men det gör ju inte min prestation sämre för den delen.

Ska man beskriva hur mina tankar var innan loppet så visste jag ju hur banprofilen såg ut med ganska lätt löpning de första 5 km sen lite nerför i lite dryg 1,5 km för att sedan bli jobbigt med en ganska brant backe på cirka 1 km. När man väl har kommit upp för backen blir banan lätt igen med en 700 meter sträcka som sluttar lite neråt.

Min tanke innan loppet var att försöka komma iväg ganska fort så att man skulle slippa trängseln i de första kurvorna och problemet med att komma framåt på stigarna och precis så blev det. Jag kom iväg bra och låg fyra till det hade gått 5 km då jag blev omsprungen utav en som såg ut att löpa lätt. Han låg sedan 15 sekunder framför mig nästan hela tiden och jag trodde inte jag skulle komma ifatt honom när han fortfarande låg cirka 10 sekunder framför mig efter den sista backen. Men jag tog in på honom ganska snabbt de första 200 meterna efter backen och kunde sedan löpa förbi och i mål på en 4:e plats.




En rolig detalj var att de var min första tävling för Heleneholms IF Tri Team och det blev ju en bra debut! Jag tävlade dessutom i vår nya snygga tröja (tack Anders!) som jag förmodligen kommer att bära på fler lopp!

2 kommentarer: