tisdag 26 mars 2013

Några dagar med jobbpendling!

Nu har våren kommit för mig för jag har börjat att cykla till jobb! Helt plötsligt är det ljust kl 06:00 och det är fortfarande ljust 19:00 det enda lilla problemet är att värmen inte har kommit! Jag cyklade hem från jobb i lördags och eftersom jag slutar klockan 08:00 så är kylan inte så farlig men på söndagen när jag skulle cykla till jobb lite innan 06:00 visade termometern -10 grader och det är inte normalt i slutet på mars!

Men har man bra kläder klarar man det mesta dock räcker inte mina överdrag till mina cykelskor till när det är såhär kallt utan jag behöver nog köpa ett par ordentliga vinterskor till nästa år! Det är dock fint och lugnt när man cyklar till jobb på en söndag!

Eftersom vädret har varit hyfsat om en lite kallt har jag passat på att cykla. Det är just cyklingen jag känner att jag behöver träna mer på då jag hade räknat med bättre väder och fler kilometer i benen än vad jag nu har. Jag körde en liten extra runda hem i måndags och även om den bara blev 75 km så kändes det i benen att de inte är i toppform direkt! Men nu kan man försöka att få till mer träning! Det är bara 10 veckor kvar till IM 70.3 Rapperswil och cyklingen är den del jag är mest orolig för! Jag tror att om jag bara kan få till mer jobbpendling och sedan köra hårda kvalitetspass på det så kommer jag att vara i bra form till början på juni!
  
Jag ska försöka få till lite backträning och letar lite efter bra backar i de södra delarna och det finns kanske inga berg men bra backar kan man allt hitta!

Framöver blir det fokus på cyklingen men löpningen underhålls men jag känner mig starkast i den grenen och tror att ifall jag får mer cykelträning kommer jag kunna löpa bättre efter cyklingen men här är iaf två olika intervall pass det första är ifrån fredags när jag körde 13 st 1 km intervaller i 3:45min/km med 75 sekundersvila. Anledningen till 3:45 min/km är för att jag siktar på att löpa runt den farten i halvmaran i Köpenhamn och sedan även i på Göterborgsvarvet.

1 km intervallerna kör jag på löpband med 1 grads lutning och vilan är ståendes bredvid bandet. Jag tycker inte att det är speciellt svårt eller jobbigt det tyckte jag dock att dagens intervallpass var med backintervaller i motvind. Man kan se att GPS klockan har lite problem med höjdmätningen då det är samma backe som jag springer i och jag stannar vid samma stolpe efter varje intervall men den visar inte samma höjd.
Nu måste jag gå och lägga mig eftersom jag ska upp tidigt och cykla till jobb imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar