fredag 5 april 2013

Romeleåsen x2

Nu i veckan har jag haft möjlighet att cykla två dagar mitt i veckan och jag har passat på att cykla lite runt Häckeberga och Romeleåsen. Jag har hört talas om Slimmingebacken och har cyklat lite på Romeleåsen tidigare så jag bestämde mig för att cykla dit i onsdags. Jag visste ungefär var den skulle ligga så jag körde genom Torup mot Häckeberga och mötte på min första problem där när jag såg att det var is på vissa delar utav vägen men tog man det lugnt gick det bra! Mitt andra problem var när jag hade passerat Häckeberga slott och stannade för att lätta på trycket och dricka lite men när jag tittade ner på ramen så satt inte min flaska där. Jag bestämde mig för att fortsätta men när jag nådde 102:an visste jag inte riktigt vart jag skulle så jag chansade och jag chansade fel när jag kom till en skylt där det stod Slimminge men det var en grusväg som ledde dit. Jag tog den "enkla" vägen och cyklade över åsen på 102:an och försökte cykla samma väg hem efter Häckeberga för att se om jag kunde hitta min flaska.

Flaskan hittade jag dock var det inte på vägen utan på diskbänken där hemma. Där stod med avslagen Cola färdig att drickas! Dagen kunde sammanfattas så här:

Eftersom jag hade missat Slimmingebacken bestämde jag mig för att göra ett nytt försöka dagen efter och nu studerade jag kartan lite bättre och begav mig hemifrån. Denna gången var jag noga med flaskan så den kom med! Jag startade med att cykla lite längre innan jag började cykla mot Häckeberga för att få lite mer km i benen och jag hade en ganska bra motvind ut vilket är ganska skönt för då får man den i ryggen på vägen hem! Denna dagen hade jag mer tur med mittletande och hittade Slimmingebacken men lite letande fanns med i bilden!


Här startade backen och sedan går den ganska fint och rakt. Idag hade motvind i backen vilket inte påverkar farten speciellt mycket men det blev kallt och ju högre upp man kom ju kallare blev det.

Väl uppe på toppen är det en fin vy där man såg ner över Ystad och havet, Lund och Öresundsbron samt Turning Torso i Malmö. Jag fortsatte ner till Blentarp där det blev en liten paus och energipåfyllning sen var det dags att cykla över åsen igen men denna gången valde jag ett annat håll nämligen att cykla över Stora Rödde som är en längre backe men inte lika brant.

Uppe på toppen var det bara att börja cykla hem och den enda som ställde till det denna dag var de ispartierna som finns i skogarna runt Häckeberga där man får vara försiktig när man cyklar!
Torsdagen pass blev så här:
Slimmingebacken och Stora Rödde till Kläggeröp
Detta år inte sista gången jag kör denna rundan! Jag ska försöka lura med mig frun en gång med så kan hon se vad hon tycker om den! Jag gillar den även om snitthastigheten inte skrämmer någon så är det en jobbig runda med 1098 höjdmeter vilket är ganska mycket i Skåne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar