fredag 15 mars 2013

Ännu en pusselbit lagd inför vårsäsongen!

Nu börjar min tävlingssäsong för första halvåret bli klar! En utav de sista pusselbitarna var en duathlontävling jag hittade på Facebook som jag verkligen blev intresserad av och när jag tittade mer på tävlingen bestämde jag mig för att anmäla mig. Distansen jag anmälde mig till var 10 km löpning- 50 km cykling - 5 km löpning. Detta blir det enda tillfället att verkligen testa hur växlingar osv fungerar innan Rapperswil. Jag tycker att det är synd att det inte finns fler tävlingar utav den här sorten. Man kan hitta mer information om tävlingen här Klippan duathlon. Första delen utav min tävlingssäsong ser ut på följande sätt:

14/4 Nike marathontest 3-21 km
20/4 Skrylleloppet 5 km
28/4 Klippan duathlon 10km-50km-5km
18/5 Göteborgsvarvet 21 km
 2/6 Ironman 70,3 Rapperswil
 9/6 Sövde sprint

Resten utav säsongen beror lite på hur det går i Rapperswil men jag ska försöka tävla ganska mycket i år då jag inte har någon Ironman på schemat som "förstör" tävlingssäsongen. En sak som håller mig tillbaka är vädret. Nu när vi har kommit till mitten utav mars var min ursprungliga plan att cykla mycket men då vintern vägrar ge upp blir det svårt att komma upp i de volymer jag skulle vilja. I onsdags var ett bra exempel då jag cyklade till och fick ihop 60 km och nästan 500 höjdmeter men den sista timmen cyklade jag i snöfall ocg det är inte speciellt roligt eller varmt för den delen. På torsdagen var tanken att jag skulle cykla hem från jobb men då låg det 3-4 cm snö i Eslöv och att ta ut tempocykeln och cykla hem kändes inte speciellt aktuellt. Nu fick det bli 60 minuters cykling på en stationärcykel på jobb följt utav löpning där jag körde ganska hårt med de första 5 km i 3:50min/km tempo sne ökade jag till 3:45 i 1,5 km och avslutade de sista 500 m i 3:40 tempo. Men mitt problem är att löpningen känns bra men jag måste cykla mer men det går inte riktigt med vädert men för varje dag som går kommer ju våren och sommaren närmare vilket värmer en lite!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar