torsdag 1 mars 2012

Nu drar det igång på riktigt!

Nu drar min säsong igång på riktigt! Vi är framme i mars och det brukar vara då min träning börjar på allvar! Det är idag 163 dagar kvar till Challenge Copenhagen som jag anmälde mig till förra veckan. Jag känner att det kommer bli super kul och jag har verkligen fått tillbaka suget att köra en Ironman igen.

I lördags gjorde jag ett test för att se hur min form är. Testet är hur enkelt som helst nämligen 20 km i bokskogen alltså två varv på 10 km banan. Jag har de senaste åren gjort löpningen den sista helgen i februari och det har visat sig att snitt tiden per km har varit ganska lik min km tid på maran. Ifjor löpte jag de 20 km på 1:28:30 och hade ett snitt på 4:22 per km sen på maran hade jag 4:21 i snitt. I helgen löpte jag de 20 km på 1:25:30 alltså har jag förbättrat mig med 3 minuter sen förra året vilket var glädjande! Snittet på kilometer blev i år 4:15. Hanna var också med och sprang 17 km så hennes träning flyter på bra inför Köpenhmans maraton och Sövde HIM.

I helgen är det dags för Ironman New Zealand och det kommer bli en riktigt kamp mellan kungen av Nya Zealand Cam Brown som har vunnit tävlingen 10 gånger och Marino Van Hoenacker. När jag först hörde att Marino skulle köra tyckte jag det var lite konstigt då loppet inte ger så mycket poäng eller prispengar men sen kom jag på att han kanske vill bryta Cam Browns rekord med antal vinster då han själv har en fin svit i Ironman Austria men det är bara spekulationer från min sida.

Den andra stora tävlingen i helgen är Abu Dhabi som har ett bra startfält tack vare sina stora prispengar. Det är öppet på bägge dam och herrsidan vilket gör det till en rolig tävling. Nu är det dags för mig att åka och titta på en löpvagn som jag hittade på blocket. Jag hoppas verkligen att den ser bra ut för då får familjen ett nytt träningsredskap!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar