onsdag 21 mars 2012

Intervaller och en tur med triathloncykeln!

Min träning fortsätter att flytta på bra! Efter långpasset på 23 km och simningen var det dags för två lite viktigare pass. Igår blev mitt andra pass för dagen 10 st 1 km intervaller under halvmaraton fart men inte riktigt lika fort som mitt 10 km tempo. Tanken är att jag vill gå under 1:20 i Köpenhamn den 14 april och då behöver jag hålla 3:48 tempo vilket är snabb, jag tycker till och med att det är jävligt snabbt. Jag vet inte riktigt ifall det kommer att gå när man kollar på olika hemsidor som räknar ut min troliga tid för halvmaran baserat på min 10 km tid  visar den att jag inte kommer att klara det vilket är lite sporrande! Mitt gamla halvmara rekord är från broloppet och är på 1:24:59 så det ska iaf slås!

Mitt pass igår var uppvärmning till Beijers park sen 10 st 1 km (lite mer än ett varav) intervaller med 75 sekunders vila mellan intervallerna och intervallerna blev så här:

1 km intervaller i Beijers park.



Idag var det dags för första riktiga träningspass på triathloncykeln i år. SMHI hade lovat 7 m/s idag och de hade nog glömt 1:an framför för det blåste rejält ute på fälten runt Malmö! Tyvärr tycker jag det blir svårt att få med sig någon riktig värdefull data utan något som kan registrera watt då jag ena 1 km cyklar med en snitthastighet på 45 km/h och andra kämpar på så att mjölksyran sprutar ur låren men har en snitthastighet på 22 km/h.

De blåsiga passen ger självklart en mycket, man får ju vanan att cykla i blåst och det är bra för pannbenet. Dock tycker jag att positionen blir lite lidande då jag hoppar ur min tempoposition alldeles för mycket. Möjligen beror det på att man inte har cykla så mycket i tempoställningen men det får ju framtiden utvisa.
Första turen 2012 det blev en tur i Torup och runt Malmö.
Datan för passet säger inte så mycket men det var skönt att vara ute och cykla igen och cykeln känns bra dock blir det lite ändringar på mitt styre då jag tycket att ena armstödet satt lite fel men annars helt ok. Det bästa med turen var ändå när jag var utanför Bara och hade kanske 12 km kvar då jag får ett sms från Hanna där det stod att lunchen är klar om 30 minuter då hade jag endast druckit vatten och hade med mig en gel på turen. Totalt blev det 70 km + uppvärmning och nedvarvning. De 70 km tog mig 2:28 och på samma tid gärna lite snabbare vill jag cykla 90 km och sen löpa en halvmara under 1:30 i sommar. Jag kan ju enkelt säga att jag inte är i den formen nu!
Sellehed ute på asfalten igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar