måndag 12 mars 2012

15 km i ett soligt Köpenhamn!

Igår var det dags för det andra loppet i Nike Marathontest i Köpenhamn och det var dags för 15 km i ett soligt Köpenhamn. Förutsättningarna var med andra ord lite bättre än sist då det var snö och minusgrader. Mitt ända problem var om jag skulle hinna i tid till tävlingen då jag egentligen slutade från jobb 08:00 i Eslöv. Men en arbetskamrat kom tidigare så jag kunde ta tåget från Eslöv 07:49 och det var framme på Österportstation 08:59 så jag fick jogga med väskan till starten som går precis vid Spartas arena och bredvid Parken i Köpenhamn. Det var kanske inte den optimala uppladdningen men jag hann i tid!



Uppvärmningen blev sådär jag hann kanske köra 400 m men det kändes ändå helt ok. Jag testade dessutom mina nya skor Saucony Fastwitch och min födelsedagspresent min nya Garmin Forerunner 310xt. I starten ställde jag mig framför 4:00 min/km farthållarna. Jag gjorde som jag brukar vid starten nämligen försöka komma iväg så fort som möjligt för att slippa trängsel och annat som kan ställa till det för en. Min första km gick på 3:33 och då bromsade jag en hel del tyckte jag. Mitt mål var att hålla mig under 3:50 min/km i snitt vilket är min halvmara tempo och det var mitt riktmärke under tävlingen.

De första 5 km gick på 18:47 vilket kanske inte är supersnabbt men jag tror jag kan fortare. Det som låg lite i bakhuvudet var att jag skulle försöka att göra en snabbare sista del utav loppet eller iaf inte tappa som jag tyvärr brukar göra och gjorde vid 10 km loppet en månad tidigare. De nästkommande 5 km gick lite långsammare och de gick på 19:10.  Banan man springer är superplatt dock är det mycket svängar och trottoarkanter som ställer till det lite för en. Jag passerade 10 km på 37:57 vilket är över en minut långsammare än mitt 10 km rekord dock är det en minut snabbare än vad jag gjorde milen på i januari.

När jag hade sprungit lite över 11 km så såg jag Johan Larsson från IFK Lund komma runt en hörna och vilken fart han hade! Nu vann han loppet med två minuter och det var verkligen imponerade! De sista kilometerna gick bra jag ökade lite igen och de sista 5 km fick jag 18:51 så de gick nästan lika snabbt som de första 5 km vilket jag är nöjd med.

Mina tider såg ut så här:


5 KM split00:18:475315,97 km/t03:45 min/km00:18:4715,97 km/t03:45 min/km
10 KM split00:37:575115,81 km/t03:47 min/km00:19:1015,65 km/t03:50 min/km
15 KM split00:56:484515,85 km/t03:47 min/km00:18:5115,92 km/t03:46 min/km

Min placering blev 50 utav 2921 så jag är mer än nöjd med loppet!

Jag tror att min löpform kommer att vara hur bra som helst i april då det är dags för halvmaran och i maj då det är dags för Köpenhamn marathon. Det känns dom om den ligger lite gömd men kommer att komma fram tills dess att jag behöver den.

Hanna sprang också och ifall hennes form håller i sig kommer hon ganska enkelt slå sitt personliga rekord på halvmaran!

Jag har även ett litet projektpå gång som ännu är lite hemligt men som jag hoppas kommer att gå bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar