torsdag 6 oktober 2011

Mina tips inför Kona!

Jag börjar med damerna där jag precis som förra året tror att Chrissie Wellington tar det. Det finns egentligen ingen anledning till att tro det något annat. Visserligen cyklade hon och slog sig för två veckor sedan men jag tror inte det spelar någon roll då hon i år bland annat har slagit ett nytt världsrekord på 8:18 i Roth och sen sprang hon den snabbaste maran i Ironman South Africa av alla inklusive männen.

Kampen är som förra året om andra plats och då är väl Mirinda Carfrae favorit med Julie Dibbens precis som förra året. Men i år tycker jag att det finns några till som är precis bakom dessa och kan mycket väl ta en plats på topp tre och det är Caroline Steffen, Catriona Morrision, Van Vlerken, Beth osv. Jag hoppas att Chrissie vinner och kommer topp 15 bland männen!

Männens tävling är precis som förra året svår att förutse. Macca kommer inte till start då han försöker ta en plats i Australiens OS lag. Förra året hade han en episk duell mot Andreas Raelert som får räknas som årets stora favorit.Han slog nytt världsrekord i år även det i Roth med 7:41 och jag har för mig att den snabbaste tiden som har gjorts i Kona är 8:04 och det är Luc Van Lierde som har det rekordet och han hade även världsrekordet innan Marino Vanhoenaker slog det och veckan efter slog Andreas Raelert Marinos rekord. Michael Raelert som tyvärr ej kommer att starta tror att Andreas kan gå under 8:00. Dock har Andreas haft skadeproblem och gjorde Ironman Regensburg som en lugn träningstävling på 10:22. Håller foten är han favorit!

Marino får även han räknas som en utav de tre stora favoriterna med Craig Alexander. Marino var stark i Abu Dhabi och sen gjorde han 7:44 i Ironman Österrike och det var ett nytt världsrekord i en vecka innan Raelert slog tiden i Roth. Alexander har en ny cykel och ser arg ut och är förmodligen den bästa löparen på ön. Dock får han inte hoppa av cykeln med 5 minuter upp till Raelert och Marino.

Enligt mig är Raelert, Marino och Alexander de största favoriterna sen finns det en hel del personer som är precis bakom de men som inte har fått speciellt mycket uppmärksamhet. De är:

Rasmus Henning- Haft en lite strulig säsong men kan mycket väl sticka iväg redan på simmet sen köra hårt under cyklingen och han kan mycket väl göra en mara på runt 2:40 ifall han inte krampar.

Timo Bracht- Har smugit med och kommer garanterat vara ett hot då han är stark på cyklingen och löpningen.

Eneko Llanos- Kan mycket väl springa hem med titeln han har i år tävlat mycket smartare (mindre) än i fjor.

Freddy Van Lierde har även han haft en kanon säsong med vinst i ABu Dhabi och Ironman France.

Det finns fler som Bockel, O Donell, Jacobs osv som kan chocka. Det ryktas lite om att de snabba simmarna Potts, Henning, Llanos, Jacobs osv ska försöka hjälpas åt och sedan jobba tillsammans på cyklingen för att komma ifrån tyskarna som brukar vara starka under cyklingen. Ska man sammanfatta de olika grenarna kort bör man följa dessa personerna:

Simningen:
Andy Potts kommer förmodligen vara först ur vattnet tillsammans med Pete Jacobs. Henning, Llanos, Faris kommer förmodligen att vara nära.

Cyklingen:
Lieto måste köra fort ifall han ska vinna. riktigt fort. Tj Tollakson har gjort en bra säsong men räcker förmodligen inte till men det ser roligt ut när han cyklar med två pungskydd som armstöd sen kör han på en ZIPP vilket enligt mig är coolt!

Löpning:
Alexander och Jacobs är bland de snabbaste på ön men Raelert ser riktigt bra ut ifall hans fot håller. Llanos är bra i hettan men mycket hänger på hur de har cyklat!

Nu hoppas jag på två bra tävlingar och att det går bra för svenskarna på startlinjen. Vill man följa tävlingen kan man göra det på www.ironmanlive.com de visar de livestream och den brukar vara riktigt bra! Men ifall jag nu ska välja vinnarna får det bli mina två favorit triatleter Andreas Raelert och Chrissie Wellington.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar