söndag 16 oktober 2011

Eslövloppet

Idag var det dags för ännu en löptävling nämligen Eslövsloppet. Jag hittade loppet för några dagar sedan och bestämde mig igår att ifall det bra väder skulle jag åka till Eslöv med lilla familjen och tävla. Tävling var på 9 km och gick på cykelvägar och skogsvägar. Banan kan väl räknas som ganska snabb då den var ganska flack.

Arrangemanget var ungefär som jag hade tänkt mig med en massa rutinerade löpare och en del glada motionärer. Det var lite kallt innan starten men när man väl hade värmt upp så var det helt ok. Starten gick en liten bit ifrån Bergaskolan och gick upp mot ett skogsparti där mestadels utav banan gick på skogsvägar.

Tävlingen ingår i veterancupen vilket medför att standarden på löpare är ganska bra. Man börjar känna igen löparna på tävlingarna och jag såg flera som jag vet gör milen under 35 minuter så jag försökte hänga med så gott som det gick i början men efter 2 km var jag tvungen att släppa och det var nog tur det för jag hade aldrig orkat i deras tempo.

Jag låg runt 3:45 tempo vilket kanske var lite långsammare än vad jag trodde att jag skulle ha då jag genomförde mig med mitt 10 kilometers tempo som ligger runt 3:40 men idag gick det inte så fort. Efter drygt 7 km var jag även tvungen att stanna upp eftersom jag fick håll men jag kom igång fort igen och kände mig stark när jag såg en som jag trodde var med i samma klass som jag hade anmält mig i nämligen tävlingsklassen. Jag hann ifatt honom med cirka 1,4 km kvar och fick ganska snabbt 50 meter och jag trodde att saken var klar till dess att jag vände mig bakåt med cirka kilometern kvar och såg då att det bara var tio meter mellan oss. Jag pressade mig och fick en lucka igen som jag höll hela vägen. Den sista kilometern blev den snabbaste på 3:23 och snittet för loppet blev 3:42 och en sluttid på 33:26 vilket gav mig en tredje plats i tävlingsklassen! Dock var jag inte den tredje snabbaste löparen då många från andra klasser sprang snabbare än vad jag gjorde idag.
Uppvärmning har lite ont i min ena höft och det vill inte riktigt ge med sig.

Starten i ett soligt Eslöv.

Prisutdelning de två före mig slog mig med över 2 minuter så jag var aldrig nära.
Resultatlistan från loppet finner ni här: http://eai.se/friidrott/Data/Eslovsloppet/2011-eslovsloppet-resultat.pdf

Det var många Heleneholmare som var med och fick bra placeringar och man blir imponerad över bredden som klubben har!

2 kommentarer:

  1. Shit vad snabb du är. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Tack! Hur ska du göra nästa år? Blir det Kalmar igen?

    SvaraRadera