tisdag 15 oktober 2013

Skåneleden runt Häckeberga!

Som uppvärmning inför VM i lördags bestämde jag mig för att köra ett långpass i löpning men jag var inte speciellt sugen på löpa på asfalt utan ville gärna löpa i lite terräng och kom då på att man kan springa Skåneleden runt Häckeberga. Efter att ha hört runt lite samt försökt läsa lite om rundan på nätet bestämde jag mig för att den verkade vara en perfekt långrunda!

Jag hade fått tips utav ordförande i Heleneholms Tri Team, Anders Ström, att löpa medurs eftersom man fick lite backar tidigt och att det var lite enklare att hitta. Jag körde till Genarp och parkerade bilen vid idrottsplatsen där det finns en bra karta man kan titta på innan man beger sig. För dagen hade jag bestämt mig för att löpa med väska som liknar en camelbak med andra ord har man en "vattenblåsa" i ryggsäcken sen en liten slang som hänger fram så att man kan dricka lite vätska nr man vill. Jag var tveksam till väskan först men tog den och det skulle visa sig vara mitt bästa beslut för dagen!

I väskan hade jag nycklar, telefon, en extra tröja, min vätska 0,6 liter sportdryck samt 2 gel. Väskan är inte stor men man får plats med mycket! Eftersom jag inte riktigt visste hur terrängen var bestämde jag mig för att löpa med mina nya Salomon Speecross 3 istället för mina helt nya Salomon S-Lab eller ett par vanliga skor. Helgen innan hade jag löpt Snogeholmsleden med mina Mizuno Ronin och även om det är min absoluta favoritsko var en inte rätt väl till den typ utav terräng!

Speedcross har lite mer dubbar än S Lab men det som var helt avgörande var att jag inte hade löpt i S Lab skorna tidigare och en runda på nästan 25 km är inte rätt att starta med!

Den första biten på rundan följde jag Skåneleden samt en runda som hette Unos runda men den avvek jag från efter några kilometer. De första kilometerna är ganska kuperade men de är mycket roliga och naturen är riktigt fin!

Navigeringen gick bra och det blev bara ett lite större fel men det löste sig snabbt då jag kom fram på en parkering där det satt en informationstavla och jag kunde ganska snabbt se att om jag löpte längs med en väg skulle jag komma upp på Skåneleden igen och mycket riktigt så kom jag in på leden efter cirka 200 m. Terrängen började nu plana ut och det gick lite fortare för varje kilometer. Man löper på en del vägar med lite större stenar och då är det skönt med ett par bra skor som tål terrängen och inte blir blöta vid lite pölar och lera!

Löpning gick bra men efter cirka 17 km tog jag en välbehövlig paus för att lätta på trycket samt få mig lite energi och vila benen som nu började kännas lite slitna. Vätskan i ryggsäcken var slut så jag förstod att det skulle bli några jobbiga kilometer tillbaka till bilen.

Man började känna av vinden mer och nästa gång blir det att ha på sig något som kan ta lite vind för jag började frysa lite mot slutet. Mot slutet började det även bli lite mer kuperat och efter nästan två timmar var det skönt att närma sig parkeringen och bilen igen!


Rundan var lite tuffare än jag hade trott och om jag ska vara ärlig tog jag kanske för lätt på distansen. Det var länge sedan jag löpte så här långt och i terräng var det första gången men absolut inte sista!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar