måndag 21 oktober 2013

Yddingeloppet-tävlingsberättelse!

Det blir en kort tävlingsberättelse då jag inte har några bilder eller någon data (min Garmin ANT är sönder) att titta på. Jag har visserligen kilometertiderna på klockan men de säger inte så mycket då man inte kan se höjdkurvan. Yddingeloppet är ett lopp som går lite på asfalt men annars mest i terräng men det är inte någon speciellt svår terräng utan på bra små vägar eller breda stigar.

Eftersom det var Yddingeloppet var jag tvungen att vara förkyld (tredje året i rad!) vilket kanske var ganska bra för då blev det lugn träning torsdag, fredag och lördag. Det blev ju en mini taper (formtoppning eller vad blir det på svenska?) vilket jag har väldigt svårt för annars speciellt när det "bara" är löptävlingar. 

Det hade regnat en del i veckan och när jag var ute och löpte i skogen i torsdags var det blött på visa delar utav banan. När det sedan regnade på söndagen så stod skovalet mellan Salomon S Lab Sense, Salomon Speedcross eller Puma Haraka (terrängskor med spik). Puma skorna har jag löpt en gång tidigare på Yddingeloppet men då var det torrt och ingen hit för vaderna! Men nu hade det regnat en del dock såg underlaget ganska bra ut så jag bestämde mig för S Lab Sense.

Jag kom iväg ganska bra startade nog lite längre bak än jag brukar men sprang om en hel del de första kilometerna och kände mig stark. Tidigare år har jag blivit omsprungen av folk de sista 5 km men nu tror jag inte någon sprang om mig även om jag var nära att ha en riktig spurtduell så klarade jag den 12 km långa banan på 46:07 vilket gav mig en 3:e plats i motionsklassen. 46:07 var ett nytt personligt rekord men nästan 30 sekunder så jag är nöjd! När jag har fixat en ny ANT stick till datorn kommer jag lägga upp en bild på mina siffror.

Nu till något tråkigare för i fredags blev min Merida MTB stulen. Jag tror det är den tredje MTB som blir stulen och jag börjar bli riktigt trött på det. Det blir en massa att fixa med polisanmälan och försäkringsbolag osv. Jag vet inte om jag ska köpa en ny MTB eller skita i det. Jag vill ha en men om man inte kan få ha de i fred är det då lönt att köpa en ny?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar