torsdag 25 juli 2013

Två hårda cykelpass!

Igår hade jag först tänkt att cykla lite lungt i bokskogen där jag har en runda som blir cirka 4,5 mil. Men när jag inspekterade mitt bakhjul precis innan jag skulle ge mig ut såg jag att bakdäcket var "sönder" tack vare en kraftig inbromsningen dagen innan på "Ringenbanan". Anledningen till den snabba inbromsningen var faktiskt ingen bil utan denna gången en annan cyklist som körde helskumt men där kom jag i lite över 40 km/h och var tvungen att tokbromsa för att inte krocka. Nu klarade jag mig bra men sista varvet på ringen träningen fick avbrytas dock var jag nöjd med mina tre varv som var så här:

1:IM fart:     18:01- 127 i medelpuls
2:HIM fart:  17:30- 134 i medelpuls
3:Olympisk  15:59- 151 i medelpuls
4:Olympisk avbrutet

På onsdagskvällen blev det därför ett snabbt byte till mitt diskhjul och bara ladda för tempo! Jag tänkte att jag skulle testa hur långt jag skulle komma på 60 minuter på en vändpunktsbana så jag värmde upp i 5 km med lite lätt cykling innan jag stannade utanför Käglinge och gjorde mig beredd. Tanken var nu att helt enkelt cykla i 30 minuter och sedan vända vid ett bra tillfälle. Vädret var bra med svaga vindar och det var inte speciellt mycket trafik på vägarna vilket är skönt och bra!

Jag kände att benen kändes helt ok och började trampa på. Jag hade för dagen monterat på min kadensräknare för att se vad jag ligger på och jag har medvetet dragit ner på min kadens i år och jag måste säga att det känns som om det passar mig mycket bättre att ligga runt 80 i kadens än att ligga runt 90-95. Jag har mina egna små teorier varför det är så men det kan jag ta i ett annat inlägg.
Jag körde på men försökte spara lite och märkte gasnska fort att benen var inte helt 100:a efter några kilometer men jag försökte att trycka på hela tiden och när jag cyklat genom Anderslöv kom det bra tillfälle att vända hemåt eftersom det inte var några bilar på vägen och det kom en mittrefug som fick agera vändpunkt. Snitthastigheten var 41,7 så jag var mycket nöjd! vägen hem gick också bra och trors lite tunga benen med mjölksyra så gick det bra. Jag märkte en rolig sak att när jag fick mjölksyra och växlade till en tyngre växel i några sekunder gick kadensen ner ordentligt men syran försvann snabbt så man kunde växla upp med "fräscha" ben igen! Jag har precis upptäckt Strava och ska lägga upp den som en bana där man kan få en bra värdemätare! Dessa hårda cykelpassen hoppas jag kan få min cykling att utvecklas i rätt riktning! För två år sedan trodde jag aldrig att jag skulle klara köra 40 km under en timme och igår gjorde jag det med lite marginal!
 
Strava verkar desutom förbaskt roligt :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar