torsdag 11 juli 2013

Halmstad HIM till helgen!

Då är det dags för en lite längre tävling till helgennämligen en halv Ironman i Halmstad. Halv Ironman tävlingen är ny för året och den ligger ungefär där Sövde HIM har legat tidigare år så den borde locka en hel del som har Kalmar och Köpenhamn som huvudtävling. Personligen har det inte blivit någon speciell laddning utan jag kommer bara åka upp och köra tävlingen vilket kanske kan vara positivt. Min säsong blev ju inte som jag först hade planerat tack vare moder natur valde att släppa loss sina krafter nere i Schweiz.

Nu blir det så många tävlingar som möjligt i sommar vilket är riktigt roligt men jag ska vara ärlig att jag saknar att ha en "riktig" tävling att träna inför speciellt nu när man ser och hör om folk som har kört eller ska köra sina a-tävlingar inom kort. Jag är ganska säker på att jag skulle kunna köra snabbare på en Ironman i år än förra året bara jag hade tränat för distansen och tyvärr är det inte så lätt att bara anmäla sig till en och åka ner i Europa och köra en tävling då det inte direkt är billigt och de flesta tävlingarna är slutsålda sedan 2012. Men det är inte bara i Europa tävlingarna säljer slut utan även i Sverige I år har Sövde, Vansbro och Halmstad sålt slut och alla är HIM-tävlingar lägg då till Kalmar som sålde slut direkt och Köpenhamn med.

Om jag hade fått önska något till 2014 så hoppas jag att någon vågar starta en ny Ironman tävling i
Sverige som var ungefär som Kalmar var innan WTC tog över En riktigt bra arrangerad tävling för under 2000 kr som inte säljer slut utan man kunde anmäla sig dagen innan ifall man vill (det hände 2010 när jag körde Kalmar). Förbundet hade gärna fått stå bakom arrangemanget men jag tror och tycker att de ska satsa allt på Motala för att få ett så bra VM 2015 som möjligt.



Jag kommer ihåg 2009 när Ted Åhs ledde med 14 minuter efter cyklingen och en anstormande Claes Björling lyckades hämta in allt och gick förbi med bara några km kvar. Jag tycker det är bra med en stor tävling som WTC arrangerar dock tycker jag det är synd att Järnmannen försvann det är synd att WTC inte kunde starta en ny så hade alla haft en möjlighet att göra valet Järnmannen eller Ironman men det är ju smart utav WTC att gå in och ta över deras största konkurrent direkt istället för att konkurrera mot de. Personligen tror jag att många hade valt att köra en WTC tävling för att få uppleva hela spektaklet och det är det värt! Men när man har kört tävlingen 2-3 gånger på samma bana kanske ett alternativ som Järnmannen hade lockat en en del?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar