måndag 8 juli 2013

Tävlingsberättelse Halmstad sprint den 7/7

Tävlingsberättelse eller racerapport som det modernt heter vilket som låter bäst eller är rätt vet jag inte men jag håller mig nog numera till tävlingsberättelse! Det började inte så bra med att min semesteransökan inte gick igenom vilket då skulle innebära att jag skulle sluta jobba 08:00 i Eslöv när starten gick 09:00 i Halmstad med efter lite trixande och snälla kollegor så löste det sig till slut och jag fick sova hemma. Men det blev en tidig morgon och 06:30 var bilen packad med cyklar och allt annat som är med på en tävling.

Vi var uppe i Halmstad lite innan 08:00 och hämtade nummerlapparna och insåg att vädret verkligen var bra! Nissan låg stilla (det såg ut som det iaf) och solen sken medan flaggorna hängde ner. Sim- och cykelbanan hade jag sett på dagen innan så jag visste på ett ungefär hur den var och löpbanan fick jag höra att den också var platt.

Efter min simning i Sövde sprinten bestämde jag mig att få till en ordentlig uppvärmning så jag inte skulle få en lika dålig simning och framförallt inte få andnöd eller panikkänslor denna gången. Nissan såg ut att vara stilla men det var den verkligen inte utan det var ordentligt ström och vi skulle få motström på större delen utav simningen. Dock kändes det ok och jag vet ju att jag inte kommer upp bland de första så jag bestämde mig för att inte ösa på allt v ad jag har de första 100 meterna för att sedan tappa och bygga upp ordentligt med mjölksyra. Men även om det bara var en sprint idag så är det verkligen tufft is starten folk vill bara fram. Nu valde jag att starta lite närmare mitten där jag visste jag skulle få mer motström men slippa det värsta utav brottningen. Som helhet gick simningen helt ok och jag fick en simtid på 06:26 så jag var uppe ur vattnet runt 12-13 plats bland männen. T1 gick uselt tappade min klocka, fick inte ut mina öronproppar (som jag måste ha på simningen) det var med andra ord lite kaos men efter 1:15 kom jag ut ur växlingsområdet på cirka 20 plats bland männen.

Cyklingen kändes bra direkt och jag började plocka placeringar direkt. Cykelbanan var 4 st varv som innehåll en "lång" raka med vändpunkt. På första varvet såg jag ledaren och kunde räkna till 12 st före mig vid vändpunkten. Ledaren låg långt fram men jag bestämde mig för att bara köra och efter första varvet fick jag höra att jag låg på 6:e plats. Jag fortsatte att köra på och benen kändes mycket bra och på raksträckan låg jag konstant närmare 45km/h än 40 km/h och jag närmade mig ledaren hela tiden. På tredje varvet började det bli lite svårare eftersom jag nu började varva folk och de höll inte hela tiden till höger. Men det gick fortfarande fort och nu kände jag på mig att om jag bara höll samma fart som jag gjort skulle jag komma ikapp och kanske förbi.När vi varit inne och rundat Stora torg för tredje gången hade jag ögonkontakt med ledaren och på rakan gav jag allt och körde förbi. Passeringen gick fort och när jag tittade ner på min gps visade den 47 km/h. Anledningen till att göra passeringen så fort är att jag inte vill ha personen som jag kör om i ryggen. Även om man håller 10 m är det lättare att ligga bakom än att ligga själv och "trycka" sen är det lite psykologiskt också för att ligga och köra vad man själv tycker är fort och bara få en som flyger förbi kan knäcka en. Min taktik fungerade eftersom MC:n som låg förre ledaren kom upp efter en stund och sa att han inte hade varit beredd på mig.

För första gången någonsin hade jag nu en MC förre mig eftersom jag var ledaren utav loppet. Det kändes riktigt skönt och det underlättade cyklingen med eftersom man fick "ren" väg då de man varvade körde åt sidan när de hörde MC:n alla utom en som dock tyckte det skulle vara en bra idé att försöka lägga sig på rulle bakom MC:n men jag sa till honom högt att flytta på sig och så körde jag förbi.

In mot T2 och jag visste inte riktigt hur långt framför jag låg men en sak var säker iallafall nu skulle öronpropparna av! T2 gick mycket bättre och allt flöt på bra och bara lite fiffel med klockan (jag glömde att växla till t2 efter cyklingen så min växling gick in i cykeltiden) men av med cykelskorna och på med löparskorna och kepsen sen iväg.

Precis som vanligt har man ingen känsel i benen de första 500 meterna och det känns alltid som om man springer långsamt men klockan visade 3:30 efter 500 m så då visste jag att jag sprang fort. Vid första vändpunkten vände jag som etta och när 2:an närmade sig fick jag det till att jag ledde med cirka 40 sekunder men bakom 2:an kom det en som hade ett fint steg. Jag fortsatte att löpa på bra och kollade vid alla vändpunkter hur jag låg till och efter 2,5 km hade 2:an och 3:an bytat plats men jag hade cirka 50 sekunder så jag insåg då att om jag bara kunde fortsätta i samma tempo så skulle det nog gå vägen. Med cirka 1 km kvar var det den sista vändpunkten och när jag då ledde med cirka 30-40 sekunder så insåg jag att det var klart dock så vände jag mig om med 200 m kvar för att se så jag verkligen var ensam och det var jag. Mycket nöjd och glad passerade jag mållinjen efter 58 minuter och 27 sekunder!

Mina tider var:
Sim 06:26
T1: 1:15
Cykel: 31:45 (snabbast med nästan 2 minuter)
T2:0:32
Löpning: 18:31

Jag fick mycket beröm för min cykling både av medtävlande och utav funktionärer och åskådare vilket var jätteroligt då jag försökt att förbättra min cykling i år! Tack för alla snälla ord både under och efter tävlingen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar