fredag 19 juli 2013

Tävlingsberättelse Halmstad HIM


Nu kommer det en lite sen tävlingsberättelse. Det är helt enkelt svårare att sitta vid datorn på sommaren speciellt då man inte är hemma utan är på äventyr mellan arbetsdagarna. Men här kommer det en liten tävlingsberättelse dock utan bilder då familjens kamera är i Blekinge och jag är hemma samt att det inte har kommit några bilder på hemsidan.

Dagarna innan tävlingen laddade jag och familjen upp i Båstad så jag och Hanna passade på att cykla lite på Hallandsåsen dagarna innan tävlingen. Jag måste upp och cykla här innan sommaren är slut det är riktigt fint på och runt åsen!

 Min form inför tävlingen kändes helt ok, helgen innan hade det gått riktigt bra på sprinten i Halmstad. Men jag kände mig inte riktigt lika stark som jag gjorde nere i Schweiz och jag hade ingen större koll på banan som jag skulle köra. Dock visste jag att vi skulle simma medströms och att löpningen skulle vara platt. Cykelbanan hade jag läst på facebook att den skulle vara platt men vindkänslig. Startfältet denna helg var mycket starkare än det varit i sprinten och detta skulle bli min debut i seniorklassen.

På morgonen innan tävlingen åt jag som vanligt ytterst lite vilket jag nästan aldrig gör. Jag vet inte om det spelar någon större roll men en kopp kaffe och lite frukt och kanske lite sportdryck är allt jag brukar få i mig. När jag började fixa till min växlingsplats märkte jag att jag hade glömt min ena flaska vilket ledde till att jag skulle starta cyklingen med en flaska (specialized aeroflaska som jag har på ramen). Jag räknade ut att det inte skulle vara några problem då första vätskekontrollen var efter 20 km.
Simstarten var 2 km ifrån växlingsområdet och för mig gjorde det inget men jag misstänkte att starten kanske skulle bli flyttad och så blev det. Starten gick 10 minuter senare än planerat men det gjorde inget! Jag ställde mig ganska långt bak för att slippa brottningen de första 100 meterna och simningen gick helt ok. Simningen är min svagaste gren och jag kommer att jobba på den i höst/vinter och vår. Men jag kom upp på plats 86 utav 300 (jag tror det var 300 som startade). Första växlingen gick helt OK dock fick jag inte ”upp” min fika på dressen så min lilla Co2 pump fick jag lägga vid låret och det fungerade utmärkt.

Den första delen utav cyklingen gick inne i Halmstad och man cyklade uppför i en backe sen var det ut på en bana som var öppen och lite backig. Cyklingen blev en ganska tuff historia då det blåste rejält och jag var ganska nöjd med valet att hoppa över diskhjulet i förmån för 56 mm bakhjulet. Efter 20 km kom första vätskekontrollen och jag fick tag i en flaska och skulle dricka men jag fick den otrevliga överraskningen att korken var sönder så nu var jag helt dränkt utav klibbig energidryck.
Jag började plocka placeringar direkt och vid första vändpunkt har jag cyklat upp mig från 86:e plats till 27 men efter första vändpunkten blåste det rejäl motvind i 10 km. Här närmade jag mig en grupp på 7-8 stycken och i en backe gick jag förbi de flesta utav de.

Allt eftersom lyckades jag att distansera gruppen och jag började plocka några placeringar till men sedan sa det stopp med placeringarna och jag och en som låg framför mig cyklade med ett gummisnöre mellan oss. Han ledde med 70 m som blev till 20 m som blev till 50 m och så höll det på nästan ända in till andra växlingen. När jag växlar får jag information av Hanna att jag låg runt 18:e plats och det var ungefär där jag trodde jag var.



Benen kändes helt ok men jag valde att ta det lite passivt i början på löpningen och efter de första kilometerna börjar benen att piggna till lite. Kilometertiderna låg runt 4:10-4:15 och placeringsmässigt hände det inte mycket förrän på det sista utav de fyra varven när jag vågade att öka och märkte att andra börjar tappa sitt tempo och jag tog in. Kilometertiderna gick ner mot 4:05 men nu börjar det att göra ont i benen och det kändes lite som om baksidan skulle  krampa men jag försökte att löpa igenom det ochgick!! När jag närmarde mig Stora torg i halmstad kändes benen bra dock hade jag inte koll på vilken placering jag hade men blev glad när jag fick veta att jag korsade mållinjen som 10:e man och jag blev 7:a i seniorklassen! 4:29:22 blev min sluttid och 17 minuter bakom Fredrik Robertsson som även vann Sövde



Som helhet tyckte jag loppet var mycket trevligt och det var en rolig och bra bana! Min egen prestation är jag också nöjd med dock var jag mindre än 3 minuter från en tredje plats och minst 2 stycken utav de som slog mig har kört en Ironman under 9 timmar så jag är nöjd men vet var jag kan förbättra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar