tisdag 16 augusti 2011

Challenge Copenhagen innan loppet!

Jag hade tänkt dela upp min rapport från hela helgen och dagarna efter i tre delar för att inte få ett inlägg som är för långt. Det blir en blogg del om före loppet, en klassiskt tävlingsrapport och en hur det var efter loppet. Detta är med andra ord del 1:

Challenge Copenhagen har varit min huvudtävling för hela 2011 och all fokus har egentligen legat på att få ett bra resultat på denna tävling. Vägen dit har gått genom Köpenhamn maraton, Sövde HIM och flera olika löptävlingar.

Man märkte dagarna innan att Challenge Copenhagen (CC) var lite större i allt jämfört med Järnmannen i Kalmar. Man fick ett mycket bra informationsblad (athletes guide) om själva tävlingen några veckor innan det var dags. Fredagen innan tävling var det dags för pre race möte på engelska på Bella Sky och jag bestämde mig för att åka över bron för att få uppleva det hela och visst är det lite speciellt när man helt plötsligt står bredvid triathleter som man bara har sett på internet och olika tidningar. Bland annat regerande världsmästarinnan på 70.3 distansen Jodie Swallow.  Den mesta utav informationen visste man redan ifall man hade läst informationsbladet innan men stämningen började infinna sig och efter mötet åkte jag till Rådhusplatsen där det var ett stort triathlonexpo vilket man inte är bortskämd med!
SRAM var där och visade upp lite godsaker


Flera tält med allt från Zipp hjul till kepsar.

Dagen efter var det dags att åka över med familjen då vi hade bokat att bo på det nybyggda hotellet Bella Sky natten mellan lördag och söndag för att slippa transporten på tävlingsmorgonen. Detta är något jag verkligen kan rekommendera! Hotellet var helt fantastiskt och i och med att det finns så många andra som även de ska tävla blir det en speciell känsla. Det låg även en metro station precis vid hotellet så det var inga problem med att transportera sig själv och familjen runt i Köpenhamn.

Lördagen spenderade jag och familjen med att checka in cykeln och lämna in löpväskan. En skillnad mellan Challenge och Kalmar är att man här ska dela upp sina saker i tre väskor en som man ska ta i första växlingsområdet och den andra mellan cyklingen och löpningen och sedan den sista som är till efter loppet. Systemet fungerade utmärkt för mig och man fick tänka igenom växlingarna i förväg så man kände sig mentalt förbered inför växlingar.

På eftermiddagen gick familjen på Ströget och vi åt på en restaurang som hette Sultan Palace där de hade bra mat enligt mig. I år gjorde jag ingen överdriven kolhydratladdning utan försökte äta som vanligt och äta naturliga råvoror förutom Vitargo carboloader som knappast kan räknas som naturlig men den fungerar bra på mig! Så man kan kortfattat säga att jag laddade med att äta normalt + Vitargo carboloader och Xtreme endurance. Anledningen till att jag inte gick och åt överdrivet mycket dagarna innan är att jag tycker man blir slö i kroppen och magen får jobba överdrivet mycket och personligen tycker jag att man känner sig tung.

Kvällen spenderades i Hotell lobbyn med mina föräldrar med kaffe och bubbelvatten. Det blev en tidig kväll där jag skulle gå upp 05:10 morgonen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar