söndag 12 maj 2013

Nya cykelbanan till sövde är testad!

I fredags testade jag och Hanna den nya cykelbanan till Sövde HIM. Mitt första intryck var bara WOW! De har verkligen fått till en rolig och utmanande banan med lite klättringar men även snabba delar och en underbar natur runt om en! När jag först såg banprofilen blev jag lite orolig att den skulle vara riktigt jobbig men när jag testade den var den inte så tuff som jag först hade trott. Visst är det en del backar men absolut inga monster och det var inga problem att köra banan på den stora ringen hela tiden. Det enda negativa med banan är egentligen asfalten som är dålig på sina ställen (fram till och med den gamla vändpunkten) men det är ju inget nytt för någon som har kört tävlingen tidigare.

Den bästa delen utav cykelbanan är den nya delen så man alla ni som kommer att köra Sövde HIM i år kommer få en rolig banan! Den kommer inte vara lika snabb som förra årets eftersom den gamla var plattare och några kilometer kortare men den nya banan är mycket bättre ur ett tävlings-och upplevelseperspektiv! Cykelturen blev så här på Traingspeak:

Efter den lilla orten Knickarp (tror jag den hete) har man en lite härlig nedförsåkning och jag var nästan uppe i 60 km/h och då försökte jag inte slå något hastighetsrekord.

Om jag skulle ge något tips inför tävlingen så är den första halvan den "jobbiga" fram till och med Rögla ungefär sedan får man först lite nedförsåkningen och sedan ganska flack parti in till växlingen så man bör ha lägre puls på den andra delen utav banan vilket är bra om man försöker få i sig lite energi och om man vill sparar benen lite på sista varvet inför löpningen. Vinden brukar komma ifrån syd/sydväst så andra delen är även den bättre ur denna synpunkten (vindstilla finns ju egentligen inte i denna delen utav Sverige :-).

Jag tycker det är lite synd att triathlon har blivit ganska styrt utav olika distanser som banorna "måste" vara. Jag hade gärna sett tävlingar där man hade kört en bra banan istället för rätt distans. En tävling där man kanske hade simmat 4-500 meter cyklat ett varv på den nya Sövdebanan och löpt 5-7km hade varit en mycket bra tävling både för nybörjare och lite mer rutinerade triathleter. Men tyvärr känns det lite som om sporten håller på att bli mer och mer styrd (både på gott och ont).

Glöm nu inte bort att Sövdeträningen startar nästa söndag! Träna triathlon i Sövde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar