fredag 20 juli 2012

Sövde HIM- tävlingsberättelse

Söndagen den 15 juni var det dags för Sövde och formen inför tävlingen kändes helt ok benen var inte pigga eftersom jag hade kört ganska hård träning innan men de kändes inte som skräp som de tyvärr gör ibland när man har kört ett ganska hårt block med träning.

I år var det tredje året jag körde Sövde HIM och det har väl gått sådär de tidigare åren. Första året var med den gamla bansträckningen (vilket enligt mig var en mycket jobbigare bana och hur Ted Ås kunde slå och fortfarande inneha banrekordet på den banan är lite utav en gåta men det bevisar också vilket atlet Ted är!) och då fick jag gå stora delar utav löpningen på grund av att jag la upp loppet dåligt och cyklade på för hårt och sen ställde värmen till det lite för mig under löpningen. Förra året gick bättre och jag gick i mål på 4:44 och var inte helt slut.

I år var det inte bara jag som skulle köra Sövde HIM utan frun skule göra sin debut på sträckan så vi lämnade Vilmer dagen innan men eftersom barnpassarna blev sena kom jag inte i sängs förrän klockan 01:00 vilket kanske inte var den bästa uppladdningen då jag skulle upp 06:00. Jag brukar ha ganska svårt att få i mig mat på tävlingsdagen och det var inte annorlunda denna gången heller. Efter en mycket lätt frukost var det dags att köra till Sövde!

Väl på plats var det inga problem med nummerlappar men man märkte ganska snabbt att de flesta hade valt samma tid att anlända vilket medförde att starten blev senare lagd med 30 minuter vilket enligt mig kanske inte är optimalt men det var helt klart rätt beslut så att alla fick någorlunda med tid innan starten.

Incheckning och test utav cykel gick utan problem så det vara bara att ta på sig våtdräkten och bege sig ner till starten där det var ett mindre kaos med avprickningen inför simningen det gick så långt att man fick släppa på alla utan att pricka av så min uppvärmning blev sådär.

När starten gick trodde jag att jag skulle komma iväg bra men icke det kändes som om jag stod stilla i 1 minut när man väl kommit ut en bit i vattnet och jag hade problem med att hitta en bra rytm och det tog egentligen 1 varv innan jag kom igång bra.

Efter varvningen fick jag ett bättre flyt och det hände inte speciellt mycket mer under simningen och min tid blev 34:22 vilket var lite fortare än förra året men ungefär där jag trodde att jag skulle vara. Jag är helt enkelt inte bättre på simningen och jag har inte lagt speciellt mycket fokus på det heller så det är inte så konstigt att det inte går fortare.

Efter en liten felnavigering i växlingsområdet hittade jag min cykel och gjorde en helt ok växling. Ut på cyklingen och det kändes helt bra de första kilometerna. Eftersom jag har tränat en del ute i Sövde visste jag om att banan är jobbig den första delen med många backar och dålig asfalt så det är svårt att få någon rytm däremot är andra delen utav banan plattare och snabbare. Första varvet gick på 1 timme och 14 minuter och benen kändes bra och jag försökte köra på hårdare under den första delen utav cyklingen vilket medförde att jag klättrade några placeringar dock började folk bli trötta vilket medför att avstånden krymper lite och det är inga 12 m mellan cyklisterna. Sista milen tog jag det lite lugnare och drack min cola med resorb för att komma ut stark på löpningen.

Min cykeltid blev 2:27 så jag körde andra varvet lite snabbare vilket jag är nöjd med. Andra växlingen blev lite bättre än första och benen kändes pigga och jag började ta lite placeringar under första varvet men under andra varvet fick jag håll och försökte springa "igenom" det men det gick inte utan jag fick stanna och gå några steg och ta upp en kotte för att hålla/krama. Jag vet inte varför jag gör så men jag har hört att det hjälper men jag vet inte om det gör det eller bara är en gammal skröna men det började kännas bättre och jag var nu i ledning i klubbmästerskapet och började känna mig lite starkare för varje kilometer som gick. Jag tittade på min klocka och insåg att jag kunde gå under 1:30 på halvmaran ifall jag inte tappade tid så det blev mitt mål under löpningen. Sluttiden för löpningen blev 1:29:57 så det var ju med hela tre sekunder jag klarade mitt mål!


 Sluttiden blev 4:35:36 och en mycket stolt klubbmästare i Heleneholms IF Tri Team 2012, men det var inte en enkel seger med folk som "jagade" mig hela vägen intill mållinjen! 

De fina fotona från tävlingen togs utav Björn Tufvesson och man hittar fler foton här:
Foton från Sövde HIM

2 kommentarer: