måndag 7 maj 2012

Mitt test gick bra!


I söndags var det dags för mitt lilla cykeltest och det blev 91 km. Tanken var att jag skulle försöka simulera hur det kan vara i Köpenhamn i augusti. Därför valde jag att cykla upp mot Landskrona längs med kusten för att simulera vinden man kan få möta. Jag passade även på att testa en utav mina nya HTT cykeltröjor och jag gillar den verkligen!

Starten gick från Lundavägen kl 07 och anledningen är att det är mindre trafik på vägarna samt att det är oftast runt 8 på morgonen man cyklar när man kör de långa distanserna! Sen är jag uppe eftersom jag är småbarnsförälder!

För att få den rätta känslan så använde jag även tempohjälmen så det skadade inte att vara ute tidigt så att folk inte såg mig! Jag har haft lite problem med hjälmen att jag tycker den blir lite "trång" efter två timmar så det var också en utav anledningarna till hjälmvalet.

Allting kändes bra och med lite trafik ute så var det ganska lugnt på vägarna dock tappade jag en utav mina flaskor i Bjärred på ett farthinder vid Långa bryggan och bestämde mig för att fortsätta för att inte tappa tid. Dock fick jag göra en kraftig inbromsning lite längre fram i Bjärred när en bus förmodligen missade mig eller missbedömde min hastighet.

Men allt kändes bra och genom Lödde gick det smärtfritt och när man kom ut ur Lödde kommer man till några km raksträcka där jag hade en liten backe och motvind. Backarna är bra för jag tycker att det enklast att dricka och fibbla med flaskorna när man är på toppen. När jag svängde ut längs med kusten hade jag en härlig kantvind. Kantvinden är något som jag tycker att jag behärskar bra nu och har inga större problem med. Turen fortsatte till Häljarp där jag svängde in mot landet för att börja resan tillbaka. Jag hade haft 34,9 i snitt de första 40 km och kände mig hur bra som helst i benen.
 Vägen hem gick lättare då jag hade kantvind med ett litet inslag utav medvind vilket inte var helt fel! Benen kändes riktigt bra så det var bara att trampa på. Jag klarade mig på två flaskor, en med Resorb och en med vanlig Coca-Cola. Det är nog på gränsen till för lite ifall man ska springa efter men nu gick det bra!

Jag stannade min klocka när jag närmade mig Spillepengen och blev minst sagt nöjd när snittet visade sig vara 35,8km/h. Nu har jag även fått ett riktmärke ifall jag vill köra rundan fler gånger vilket jag tänker testa fast med tävlingshjulen på nästa gång!

På kvällen blev det en lite kortare löptur med mina nya Puma Faas 300 som jag verkligen gillar! Det blev 7,3 km i 4:19 tempo och det var inga problem så jag kommer försöka slå mitt personliga rekord i Sövde från förra året. Dock ska man veta att cyklingen i Sövde är mycket backigare och att det alltid blåser där!

2 kommentarer:

  1. Trevlig runda!Jag cyklade nästan samma i fredags, men svängde österut mot eslöv efter lödde. Hur cyklar du genom Lomma? Genom "centrum"? massa otrevlig kullersten och farthinder tycker jag.

    //Oscar, HTT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att det har tagit sån tid att svara Oscar! Såg kommentaren precis! Jag brukar cykla genom Centrum när jag kör vanligt men kör "runt" annars och kommer på samma väg som man kommer till ifall man kör genom centrum.

      Radera