söndag 8 september 2013

Triathlonsäsongen 2013- det blev inte riktigt som jag tänkt mig!

Mitt stora mål 2013 var att försöka kvala in mig till VM på halv Ironman distansen. Jag hade efter mycket sökande och letande i resultatlistor bestämt mig för att Rapperswill i Schweiz skulle vara en bra lopp även om den hade en mycket backig cykelbana så skrämde inte tiderna mig när jag satt och tittade på de tidigare resultaten för att kvala till VM. Men jag var tvungen att förbättra min cykling då både Rapperswill samt Las Vegas banan verkligen är tuffa cykelbanor så det blev en hel del fokus på cyklingen i år vilket ledde till att min löpning inte har utvecklats från förra året utan den är ganska lik samt att simningen är densamma.  Jag köpte till och med en ny ram för att få en cykel som passade till backiga banor!

Under årets första månader körde jag två lopp i Köpenhamn som jag verkligen kan rekommendera! Det är Nikes marathontest lopp som går runt idrottsarenan Parken i Köpenhamn och serien består utav tre lopp 10 km-15 km samt 21.1 km. Det blev bara start i 15 km samt 21.1 loppet för min del och inför 15 km loppet var jag ute på larm hela natten men det gick ändå helt ok och på halvmaran blev det en tid precis under1:20 men några sekunder långsammare än förra året.

Första multisporttävlingen blev i Klippan nämligen Klippan city triathlons duathlon! Distansen var 10 km-50km- 5 km och detta var min första duathlontävling någonsin.

Tävlingsdebut för min nya cykel!
Det skulle visa sig vara en tuff bana speciellt löpningen men efter en hård tävling stod jag som vinnare! Löpningen var verkligen upp och ner och cyklingen var inte mycket bättre! Jag visste inte så mycket om de andra personerna som ställde upp men det skulle visa sig att startfältet var starkt när man nu efter säsongen kunde sammanfatta att Ulrik som kom på andra plats skulle göra Ironman Copenhagen på 9:17 och Miro som senare i Halmstad skulle stå överst på pallen i SM/RM i sprint för M35-39.
Efter Klippan duathlon hade jag inga tävlingar innan Rapperswill som gick i början på juni. Formen kändes bra och jag åkte ner till Schweiz med Hanna och fick dagarna innan tävlingen de goda nyheterna (för mig:-) att simningen var inställd då det bara var 9 grader i vattnet! Nu var det 5 km löpning istället för simning och det var bara positivt för mig!

Dagarna innan regnade det en hel del men jag var ute och cyklade banan som på vissa ställen verkligen var backig men det kändes bra och jag hade en mycket bar känsla i magen inför tävlingen! Men den känslan försvann under loppet då vi efter cirka 40 km cykling blev stannade utav polisen då det hade skett ett jordskred och vägen vi skulle cykla på var borta. Tävlingen blev inställd och alla planer på att kvala till VM försvann och efter loppet blev vi tillsagda att man skulle få pengarna tillbaka osv men det skulle visa sig att det enda man fick utav WTC var en finisher t-shirt för ett lopp som man inte körde färdigt!

När jag kom hem infann sig en liten tomhet och som ett brev på posten blev jag sjuk så jag kunde i starta i Trelleborgs triathlon som gick på torsdagen men det vände lite och jag mådde bättre på lördagen så jag bestämde mig för att köra Sövde sprinten vilket i efterhand inte var det smartaste då jag fortfarande var sjuk men jag kunde kämpa till mig en 3:e plats vilket jag får anse som ett bra resultat!

Jag började nu titta på tävlingar på "hemmaplan" och såg att det skulle bli en HIM i Halmstad och veckan innan var det en sprint så jag anmälde mig till bägge. Sprinten skulle gå på samma bana som SM-sprinten och nu hade suget efter att tävla börjat att infinna sig igen! Efter en svag simning hade jag en mycket bra cykling och med den snabbaste cykeltiden för dagen så la jag grunden till mitt livs första triathlon vinst!. 
3 Sellehedare körde sprinten i Halmstad

Veckan efter sprinten var det dags för en HIM och jag visste inte riktigt var jag stod. Men det skulle visa sig att min form var bra och efter en skön medströms simning i Nissan och en mycket blåsig cykling lyckades jag löpa in på 7:e plats i seniorklassen (10:e plats totalt) Det skulle visa sig att jag hade några bakom mig som senare lyckades kvala till Kona i Kalmar så i efterhand är jag mycket nöjd med min prestation!

Foto utav Jens Rydén
Efter Halmstad var det Malmö triathlon som stod på schemat och efter det blev sprinten för mig. Jag trodde att jag hade anmält mig till den olympiska distansen men det hade jag inte så debuten på olympisk distans får vänta! Dagen innan spenderade jag nere i Västra hamnen där vi byggde upp tävlingsområdet och det var nog tur att man inte skulle köra den olympiska för det sliter på en att vara igång hela dagen innan en tävling. Jag startade i andra startvågen så jag visste inte riktigt hur jag låg till under hela tävlingen. Dock lyckades jag med konsttycket att cykla och ramla men jag klarade mig hyfsat och kom upp på cykeln och klarade av att cykla snabbast av alla. Vid målgången visste jag inte riktigt hur det hade gått men efter ett tag så fick jag reda på att jag hade vunnit! Det var en skön revansch efter förra årets tredje plats!

Helgen efter var det dags för tävling igen! Nu var det en sprint i Åhus där vi simmade de 400m i en bassäng vilket var lite kaotiskt! Efter simningen kände jag att det var en bit upp till de bästa där jag fruktade Robert Schelin gjort en Ironman på 9:04 samt även vunnit vm på Nice distansen i sin AG kategori. Nu cyklade jag snabbast utav alla men vid växlingen hade jag fortfarande nästan 1 minut upp så jag lyckades tyvärr inte komma högre upp men en tredje plats var jag nöjd med!
Säsongens sista triathlontävling var Klippans triathlon och nu var det dags för en "lång" sprint med 750m simning och nu var det kanske inte världens största och bredaste startfält men Miro som tidigare i Halmstad vunnit SM/RM i M35-39 skulle köra så motståndet var mycket hårt! Jag visste att Miro skulle simma fortare än mig och förmodligen springa fortare än mig så min enda chans att vinna skulle vara att cykla till mig en ledning. Banan var som på duathlontävlingen verkligen inte platt utan det var en rolig och utmanande bana speciellt löpningen! Tyvärr för min del så låg jag en bit bakom efter simningen så det var bara att bege sig ut på cykeln och försöka att komma ikapp och förbi! Efter några kilometer kände jag att benen var starka men jag såg inte ledarna men jag visste att jag tog in lite hela tiden och på vägen tillbaka så tog jag över ledningen och med en snitthastighet på över 41 km/h växlade jag ut som 1:a men på vägen ut krockade jag nästan med Miro så jag gav allt jag hade och det blev seger till slut och frågan är om inte det var den skönaste segern på hela året!

En kort sammanfattning är:

Klippan duathlon 1:a
Im Rapperswil 70.3 tävlingen avbruten
Trelleborg triathlon DNS
Sövde Sprint 3:a
Halmstad sprint 1:a
Halmstad HIM 7:a seniorer (10:a totalt)
Malmö triathlon Sprint 1:a
Åhus triathlon 3:a
Klippan triathlon 1:a



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar