måndag 16 september 2013

Träningspusslandet blir lite svårare!

Nu när hösten kommer krypande och det blir lite mörkare för varje dag som går blir det lite svårare att få till träningen. Dygnets ljusa timmar blir färre, kylan kommer smygande och huvudsäsongen är över. För att kunna få till en bra träningsmängd använder jag distansen jag har till jobb en hel del i min träning. Jag bor i Oxie utanför Malmö och jobbar i Eslöv vilket ger mig en sträcka till jobb på 44 km (korta vägen genom Lund) eller 50 km (Oxie- Staffanstorp-Dalby- Södra Sandby- Eslöv). Det positiva är att jag en vanlig dag kan få 100 km cykling bara på jobbpendling. Det negativa är att kvalitén på dessa passen inte alltid är det bästa för att gå ut och köra intervaller en kall morgon 06:00 är inte något som är speciellt roligt. Men jag använder jobbpendlingen för att samla mil i benen och jag tror/tycker att just cykling är en sport där man måste få till en stor bas. Men man måste inse att cykla varje dag inte går för då kan man hamna i den där "farliga" gråzonen utav träning där allt bara är mellan och med det menar jag att det finns inga hårda pass, inga lugna pass utan allt är bara mellan.

Ett sätt att undvika detta är att ha små mål med transportcyklingen. Ibland kan det vara att cykla med hög eller låg kadens eller blanda in små intervaller på 5-15 minuter men visst händer det att jag sätter mig på cykeln och vaknar upp i Eslöv där jag bara ha cyklat.
Jag önskar att alla pendlingspass såg ut så här! Men det gör de inte!

Nu när det blir mörkare samt kallare har jag även börjat att löpa innan jobb eller rättare sagt jag löper från Oxie in till Malmö och tar tåget till Eslöv. Har jag bra ben hoppar jag av tåget i Malmö och löper hem och får då ihop minst 17 km löpning och jag måste säga att det är skönt att komma hem och vara färdig tränad!
  Eftersom det ser ut som Aq-va-kul kommer att ha öppet så kan man få till simpass innan jobb också! Det blir visserligen tidiga morgnar när träningstiden är 06-07 men ibland är det skönt med tidiga morgnar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar