onsdag 25 september 2013

Skånes pärla!

Jag är ganska övertygad om att jag har hittat Skånes pärla när det gäller triathlonträning! I helgen som gick var jag och min lilla familj (som blir större 2014 ifall allt går som det ska :-) och campade i Röstånga som ligger vid Söderåsen cirka 7 mil från Malmö. På själva campingplatsen finns allt för en familj med en mycket barnvänlig camping med mycket lekplatser och annat kul för barnen. Men det finns även fina möjligheter att köra riktigt bra träning här! Bor man på campingen har man grattis inträde till en 50 m utomhusbassäng med 8 banor (tror jag det är) dock vet jag inte om vattnet är uppvärmt men det gör inget då jag simmade i våtdräkt sist vi var där. Vill man simma i en sjö ligger Odensjön 2 km från campingen och är mycket imponerande när man närmar sig den!

Cyklingen är bland det bästa Skåne har att erbjuda eftersom man enkelt nåt flacka partier ifall man vill köra snabba tempolopp, backarna finns över hela Söderåsen med Lotta på åsen som förmodligen är den mest kända men jag gillar verkligen asfaltsvägen upp till Kopparhatten (Skånes högsta punkt) och där är det lite trafik! Backarna är ganska tuffa men ingen behöver vara rädd för att inte klara de! På cykeln jag hade med mig i helgen fungerade inte framväxeln men det gör inte så mycket i Skåne och jag klarade att cykla upp på stora klingan (kompakt) men det är inte att rekommendera då knäna får ta mycket onödig stryk. Eftersom det ligger ganska centralt i Skåne kan man enkelt ta sig vart man vill och cykla till Hallandsås är inte svårt inte heller att cykla runt Ringsjön ifall man nu inte vill cykla på Söderåsen.
 
Filmen är från Eslövs Grand Fondo

Löpningen är den också helt underbar då man har nationalparken precis bredvid och det finns flera olika slingor som går från campingen och det är inga platta asfaltsrunder! Vill man ha fler val kan man enkelt antingen löpa till Skäralid där det finns flera olika sträckor man kan löpa. Men man terränglöpningen är inte lätt eller snabb men de är perfekta löpstyrkepass vill man ha snabbare löpning får man hålla sig på asfalten runt campingen som fungerar hur bra som helst!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar