tisdag 9 april 2013

Mina hjul!

I detta inlägg kommer jag att skriva lite om mina cyklar och främst hjulen jag har till de! Anledningen är en diskussion på på Heleneholms IFs Tri Team Facebook sida om just hjul så jag hade tänkt skriva lite om mina tankar och jag har garanterat inte rätt på allt men jag kanske kan hjälpa någon med något.

Jag kan börja med att säga att de hjul jag tävlar med är tub och de hjul som sitter på min racer (träningscykeln på vintern) är kanttråd.Jag börjar med mina kanttråd som är Vuelta Racetec som jag tror är vidareutvecklingen utav Vuelta superlite. De finns att köpa på ebay.de för 185 euro +frakt.

Dessa räknar jag som mina träningshjul och dessa rullar hela året och är nu inne på sitt tredje år och jag har haft två ekerbrott men annars har de fungerat bra och jag tycker de ser bra ut med vilket jag tycker är ganska roligt och viktigt. De har förmodligen rullat över 10000 km. Fälgen är 42 mm så den är ganska hög men jag har inga problem med vinden med dessa. 42 mm tycker jag är lagom till träning/tävling i alla fall om man pratar om framhjul. Bakhjulen är inte lika vindkänsliga.


Till min nya tempocykel har jag inte nya hjul! Min uppsättning har efter vinterns diskhjul blivit lite rikare! Nu ser arsenalen ut som på bilden till höger.

Jag har ett hjulpar med 56 mm kolfiberfälgar som på bilden sitter på min nya tempocykel. Bromsytan är utav kolfiber vilket leder till att man behöver speciella bromsklossar som man ganska enkelt byter ut (5 minuter ifall man gjort det någon gång tidigare). Jag kan också nämna att de hjul jag använder på tävling är tub eftersom jag kan byta ut de snabbare och har "speciell" lagningsvätska men valet mellan kanttråd och tub kan jag ta i ett annat blogginlägg.

De andra två hjulen är två begagnade hjul från ebay och de är både bakhjul. Det är ett diskhjul och ett så kallat trispoke. Bägge två typerna utav hjul hat varit med länge och jag tror diskhjulet börjades användas på 80-talet och det finns en anledning till att de fortfarande används! Ett diskhjul är det snabbaste hjulet som finns om man ser rent aerodynamiskt men oftast är de lite tyngre vilket kan vara en nackdel när man kör på riktigt backiga banor! Trispoke hjulen blev kända genom Obree som med hjälp utav dessa slog 1 timmes rekordet på ett riktigt "hemmabygge". Har man inte sett filmen "The flying Scotsman" så har man en läxa man måste göra! Jag har för mig att Dupont var inblandat i framtagningen utav hjulet och tillsammans med Specialized ägde man patentet på hjulet fram till början på 2000-talet när HED köpte det och hjulet fick ett uppsving när Lance Armstrong började köra med det som framhjul på sina tempolopp. Hjulet har de senaste året tappat lite i popularitet då högprofilshjulen tagit över (framförallt Zipp 808 och 1080) men sen helt plötsligt kommer Wiggins in i bilden och som man ser på bilden så är trispoke helt plötsligt inne igen.


 Wiggins körde med ett omärkt trispoke till sig ett OS guld 2012 (även ramen var omärkt men jag är till 99% säker på att Chris Boardman låg bakom designen). Nu skulle jag gärna haft ett trispoke fram med men de kostar fortfarande mycket även begagnade däremot kan man få ett begagnat bakhjul skickat till Sverige för under 2000 :- och det är ett bra pris på ett hjul som utav någon anledning inte har ändrat sin design (för mig ett bra tecken) sen tidigt 90-tal. Varför skulle man vilja fixa något som inte är trasigt?

 Mitt trispoke bakhjul som jag använde förra året som bakhjul. Det har en 56 mm hög fälg men jag har aldrig haft problem med vind på denna design utav hjul. Dock har jag läst om personer som är mindre än mig som tycker att de kan vara jobbiga i vinden.

Det enda som kan slitas på detta hjul är bromsytan samt lagerna som man kan byta ut annars är detta ett hjul som kan användas hur mycket som helst. Man behöver inte bry sig om ekerbrott eller något annat som "vanliga" hjul kan drabbas utav.
 
Ifall man går i köpartankar så finns det mycket bra hjul ute på marknaden och personligen tror jag inte att skillnaden mellan olika märken är speciellt stor utan de flesta är bra! Men är man osäker vilken storlek man ska ha på fälgarna så är mitt råd att välja högre bak än fram. Jag har haft 88 mm fälgar fram och det är det enda hjulet som jag har tyckt var obehagligt att cykla med när det blåser. Har man möjligheten att välja tycker jag lite lägre fram än bak. Vill man ha ett trispoke ska man tänka på att man inte får köra med de på cykeltävlingar som inte är tempolopp (klungkörning brukar varav no no för ett trispoke)

Ifall man köper nya tävlingshjul så tycker jag att man ska använda de! Kanske inte på alla runder men att komma från en 30 mm fälg till en 90 mm fälg i kantvind är inte rolig ifall man inte är van vid det! Jag kör med mina tävlingshjul på de "viktiga" passen och kan nu köra i tempoställning med 56 mm fram utan problem i stort sett vilket väder som helst. Ifall man ska köra lite längre tävlingar tycker jag absolut man måste vänja sig vid hjulen för att köra och spänna sig i 3-7 timmar är verkligen inget som hjälper en på löpningen!

Detta är lite utav mina egna tankar om hjul och ifall någon har en fråga så bara hör av er så ska jag försöka hjälpa till så gott som jag kan!

Ett sista tips är att titta här på tips för att cykla snabbare! Jag hoppas att detta inlägg kanske kan vara till nytta för någon!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar