måndag 7 januari 2013

Cykelbyggandet går framåt!

Mitt cykelbyggande går framåt och i helgen monterade jag mitt nya vevparti på cykeln. Det hela var en utmaning då det var ett BB30 vevparti och enkelt förklarat så sitter vevlagret inne i ramen på bb30 system och inte som på de flesta cyklarna i de speciella vevlagerna som man skruvar fast.

Vilket som är bäst vet jag inte men det var roligt att testa något nytt och då jag haft lite problem med Shimano lager tidigare kommer det bli roligt att testa ett nytt system.

Till min nya cykel valde jag SRAM lager och egentligen var det inga större problem med att montera de men jag vet inte ifall de fungerar då jag inte testat de eftersom jag saknar kedja, bromsar, växel-bromskablar och pedaler på cykel.

Här följer lite bilder på hur det såg ut under monteringen:

 En liten ring som man först skulle "trycka" in i ramen
 Komponenterna som användes under installationen.

 Fettat in ett utav lagerna
 Mitt nya verktyg fungerade perfekt!

 Så här såg det ut när jag hade spänt med mitt nya verktyg som jag inte riktigt vet vad det heter men det fungerade bra!
 Vevpartiet på plats!

 De verktyg som jag använde mig utav!
Nu gjorde jag några små förändringar som jag sågade ner sadelstolpen och så sågade jag av en bit gaffeln men det kommer förmodligen att kortas lite till (givetvis på ovansidan!) men jag måste först testa att cykla lite på den innan jag gör de sista små inställningarna! Dekaler är på väg och jag har fått vit styrlinda och vita ytterhöljen till kablarna nu behöver jag bara bromsar (förmodligen vita eftersom växelkomponenterna är det)
och växelkablar!


Bilden är inte den bästa men snart kommer jag lägga upp lite bättre bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar