lördag 23 februari 2013

Intervaller och styrka!

Det har varit mina två roligaste passen de senaste dagarna. I torsdags var tanken egentligen att jag skulle testa att köra Rinnys 3 minuter hårt-3 minuter vila *10 dock hade vi annat planerat på jobb då vi skulle genomföra vårt årliga test med rullband och arbetsrelaterat varv så jag gjorde om passet lite och det blev 8 minuter uppvärmning följt utav 2 minuters vila sen 2 minuter löpning i 3:25 min/km tempo 1 minut vila 10 gånger och sedan lite nedjogg. Med andra ord ett snabbt och hårt pass för mig! Pulsen såg dock bra ut och kurvan i intervallerna såg ut så här:
Maxpuls var 159 och återhämtningen såg bra ut mellan intervallerna. 3:25min/km gör att löpningen blir cirka 600m per intervall dock är det på löpband så det är ju enklare att hålla fart och man slipper svänga, vind osv.

Fredagen börjades i simhallen i Eslöv med simning i våtdräkt och det är hemskt så jobbigt det är första gången för axlarna! Vattenläget är underbart och man glider verkligen genom vattnet men jag blir alltid så himla trött i axlarna efteråt! Jag gjorde lite små tester och såg att jag var cirka 45 sekunder snabbare i min våtdräkt på 500m jämfört med utan våtdräkt. Efter simningen blev det 1 timmes lugn cykling och lite styrka.

Idag startade jag dagen med att träna rörlighet och bålstyrka med Heleneholms IF Tri Team. Det är roligt att man alltid tror man är ganska bra tränad sen kommer det ett pass och helt plötsligt inser man att man inte är så himla bra tränad! Personligen har jag problem med mina höftböjare och gluteusmuskler som ofta får stryk men jag är inget fenomen på att stretcha så jag får skylla mig själv. Dock kommer jag försöka köra programmet som vi körde idag minst två gånger i veckan! Även o triathlon är en ensamsport är det super roligt att träna i grupp!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar