måndag 6 augusti 2012

Vilken helg!

Det var verkligen en riktig triathlon helg! På lördagen fick vi vår första OS medalj inom triathlon genom Lisa Nordén som var så nära så nära att ta guld och på söndagen var det dags för det första Axa Malmö triathlon.

Klockan 10 på lördagen gick starten för damerna i London och Lisa fick precis den simningen hon ville och var med bra cyklingen. Jag blev lite nervös när Bennet fick en lite lucka men den jobbade den stora gruppen ifatt och det var nervöst när flera utav de tävlande ramlade i samma kurva hela tiden men Lisa klarade sig och efter en super snabb växling var hon ute i tätgruppen på löpningen.

Hade man frågat mig innan tävlingen vilka jag inte ville se bredvid Lisa under löpning hade jag svarat Densham, Jenkins, Hewitt och Spirig och det var ju precis de och Jackson som bildade en grupp under löpningen. Men en efter en försvann de andra och på slutet blev det ju en rafflande sprint mellan Lisa och Spirig som tyvärr Spirig vann med 9 tusendelar.
Personligen tycker jag att de borde få delat guldet när det är så lite som 9 tusendelar som skiljer de åt inte ens 100 meter försöken har ju varit så jämna! Jag undrar lite vad som händer ifall Brownlees kommer in på målrakan ensamma och bestämmer sig för att korsa mållinjen tillsammans?

Efter damernas triathlon var det dags att bege sig ner till västra hamnen och hjälpa till med att bygga upp växlingsområdet inför söndagens tävlingar och det ligger mycket jobb bakom en sån här tävling! Det är mycket som ska vara på plats och fixas och byggas. När man tävlar tänker man inte riktigt på hur mycket jobb det verkligen ligger bakom dessa tävlingar! Men det var roligt både att bygga och att träffa alla andra funktionärer som var super trevliga!

Under söndagen skulle jag köra den kortaste tävlingen eftersom jag har Challenge Copenhagen nästa helg. Jag visste inte direkt hur det skulle gå men förra året kom jag trea i Kalmar på deras sprint så jag trodde nog att en topp 5 placering var möjlig.

Simningen gick väl sådär och tog 6:37 tyckte jag kom iväg bra men mycket snabbare kan jag inte simma för tillfället. Första växlingen var seg och jag var rädd att jag hade tappat mina öronproppar på vägen och nummerlappen bråkade med mig men efter en växling 1:39 kom jag ut ur växlingsområdet. Den första biten gick det inte att cykla fort på grund utav att dte var smalt och ganska mycket cyklister och kullersten men när man kom ut till Limhamnsvägen kunde man börja gasa på och det kändes verkligen bra under cyklingen. Det har inte känts så bra under hela året och på raksträckorna kunde jag utan problem hålla 40 km/h.

Cykeldelen gick på bra vägar och det var dessutom helt bilfritt vilket gjorde att man kunde liga långt ute i vägen och köra om folk vilket var en stor fördel! Dock märken jag att jag inte är speciellt skicklig på kurvtagningen utan att jag får bromsa mycket vilket gör att jag får gasa-bromsa-gasa mycket vilket sliter på en. Dock blev jag inte omkörd utav en enda utan plockade några placeringar under cyklingen och fick tiden 31:21 vilket jag är riktigt nöjd med eftersom banan gjorde att den första och sista km inte gick att köra fortare än 30 km/h.

Ut på löpningen och växlingen nr 2 gick däremot bra till och med mycket bra och det var dagens snabbaste växling i alla fall för sprinten ch mycket beroende på att växlingsområdet var ganska långt och att jag kunde springa fort genom det. Men ut på löpningen och jag visste inte vilken placering jag hade. Jag visste att Niklas Nilsson var framför mig men trodde nog att det var några stycken till. Första kilometer gick på 3:39 och benen kändes bra men efter cirka 3 km fick jag håll precis som i Sövde och jag bet ihop och löpte igenom det men tappade lite tid här men det släppte precis innan sista kilometern så jag kunde öka lite och gjorde den på 3:33. Dock hade jag tappat lite i mitten och min löptid blev 18:56 och det var den snabbaste i loppet!

I mål var det två personer före mig Niklas Nilsson som vann på 57:38 och en amerikan Rod McClave som slog mig med 12 sekunder men slog mig med nästan 2 minuter på simningen! Min sluttid blev 59:31 och jag måste säga att köra de korta distanserna är riktigt roligt!

Som helhet var jag nöjd med mitt lopp med andra snabbaste cykeltiden, snabbaste t2 växlingen och snabbaste på löpningen. Jag kan verkligen rekommendera alla att testa detta lopp nästa år för det var verkligen en roligt lopp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar