måndag 1 november 2010

Yddingeloppet

Årets förmodligen sista tävling var Yddingeloppet ute i Torup/Bokskogen. Loppet är ett utav de större i Skåne och räknas som final i Skåne Grand Prix för de som tävlar i tävlingsklassen. Yddingeloppet är ett terränglopp på 12km så det är inte ett speciellt snabbt lopp där man slår personbästa dock är det en krävande bana som passar vissa bättre än andra.

Tanken var att vi skulle försöka få ihop ett lag från jobb men det blev tyvärr ej så då vi bara var tre stycken som sprang men jag ska försöka samla ihop ett lag till andra tävlingar nästa år.

På morgonen kände jag lite i halsen precis som om jag höll på att bli förkyld men det var inte så farligt. Vädret var perfekt för att springa i då det var cirka 10 grader och vindstilla och inget regn. I motionsklassen var det lite över 800 som sprang så min tanke var att inte hamna för långt bak då stora delar av löpningen går på skogsstigar där det kan vara svårt att passera andra löpare.

Starten gick precis som jag hade planerat den och jag var med bland de 50 första som kom iväg. Löpningen gick bra och det kändes helt ok en sak som var lite störig var att jag inte sprungit loppet innan så jag hade inte 100% koll på hur banan var. Det finns en 10 km motionsslinga som jag har sprungit några gånger och folk har sagt att de var ungefär samma och det kan jag säga nu att det är de inte! Jag sprang och väntade på vissa backar som aldrig kom så 10 km slingan är nog jobbigare om man ser till terrängen.



Hur som helt så höll jag ett ganska stabilt tempo och målet innan för ett godkänt lopp var 50 minuter. Det svåra med att förutse tiden var just att det var ett terränglopp där det kan vara svårt att veta om man kan ligga runt 4:00 tempo eller om man behöver 4:15 tempo. Men jag låg i stort sett i 4:00 tempo under hela loppet och kom i mål på 47:53 och en 9:e plats i motionsklassen. Så jag är nöjd med säsongsavslutning!

1 kommentar: