måndag 3 februari 2014

Årets första tävling är avklarad!

Igår var det tävlingsdebut för 2014 och som tidigare år var det Nike marathontest 1 i Köpenhamn som stod på schemat. Detta är tredje året som jag löper dessa lopp (det är tre stycken 10,15 och 21 km med 5 veckor mellan varje lopp) och jag kan verkligen rekommendera de! Tre lopp kostar under 400 kr och det är inte speciellt vanligt nuförtiden.

Men det såg länge ut att bli en kall historia då början på förra veckan var snöig och kall. Men på lördagen töade det mesta bort så jag tänkte att det kunde bli bra löpväder. Nr klockan ringde 06:30 på jobb så kändes det inte bra jag hostade upp stora "slembollar" och redan på lördagen hade jag känt mig lite trött på träningspassen men efter lite kaffe och frukost började jag känna mig bättre.

En positiv sak med tävlingarna är att man kan ta Öresundståg från Skåne direkt till Köpenhamn, Österport sen får man gå kanske i 10-15 minuter innan man är vid startplatsen vill man kan man självklart jogga dit som uppvärmning. 07:47 satt jag på tåget och var på väg till Köpenhamn. Allting flöt på bra och efter en rask promenad var jag framme vid Parken där tävlingen går. Uppvärmningen var som vanligt lite små joggande med lite tempohöjningar mycket mer hann jag inte med.

Jag ställde mig hyfsat långt fram och kom iväg bra och första kilometern känns alltid super lätt och nr klockan pep till och visade 3:16 min/km så förstod jag att det hade gått för fort! Men benen och kroppen kändes bra och det gjorde det egentligen fram till och med 6-7 km då kilometerna helt plötsligt blev lite långa (om man jämför med min GP klocka) 5 km klarade jag på 17:58 vilket är ett nytt rekord för mig!
Men sen händer det något från att ha löpt runt 3:35 min/km blir det 3:37-3:40 men jag kämpar vidare och dock stämmer inte min klocka med km markeringarna men jag är inte den enda med det problemet för folk runt om mig deras klockor piper ungefär samtidigt dom min och deras stämmer inte heller. På  målrakan ser jag att det kommer bli nytt rekord trots att jag tror att banan var lite lång. 36:31 lyder mitt nya personliga rekord och det ska jag slå senare i år!
På tåget hem var det dags för lite återhämtning och det finns inte mycket som slår blåbär, mörk choklad med lakrits och italiensk skinka! Nu är det bara dags för att ladda inför nästa lopp som är 15 km och går den 9 mars! Jag hoppas att fler tar chansen och testar dessa lopp! Igår var det nästan 3000 på startlinjen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar