söndag 16 juni 2013

Tävlingsberättelse- Sövde Sprint

Tanken med att köra sprinten i Sövde var att det skulle bli en rolig träningstävling efter Rapperswil men eftersom tävlingen i Schweiz blev inställd och allt jag fick med mig hem från Schweiz var en ordentlig förkylning så var jag tvungen att hoppa över Trelleborg triathlon som var på torsdagen och försöka köra Sövde. På lördagen bestämde jag mig att det förmodligen skulle gå luftrören kändes bättre och jag var bara lite förkyld.

Jag blev hämtad på jobb 07:00 utav frun som skulle köra HIM och det enda problemet jag hade var att jag inte kan ha diskhjulet på min cykel ifall jag ska ha den på bilen så min cykel fick helt enkelt åka inne i bilen. Vi hade hämtat våra startnummer på Runners store några dagar tidigare så vi hade gott om tid innan starten.

I år var det sprinten som skulle starta först och jag trodde innan att jag förmodligen hade en chans på topp 5 men man vet inte riktigt vem som dyker upp på sprinttävlingarna och idag dök Andreas Lindén upp och att slå honom förkyld eller frisk för den delen klarar jag inte av. Det kändes helt ok och uppvärmningen kändes bra men sen började mina problem. Efter cirka 100 m i vattnet fick jag svårt att andas och jag kände att jag hade flera stora slemklumpar som skulle upp så jag fick överge min fristil och börja trampa vatten och försöka hosta upp slemmet och det gick väl sådär. Simningen är inte min bästa gren men min tid på 8:21 är dålig för att vara mig.

Halv panikslagen och svårt att andas växlade jag ut på cyklingen som 20:e person (tror jag) och redan efter 2-300 m utav cykling börjar jag kunna andas normalt igen och jag börjar plocka placeringar och efter första varvet kan jag se 5 personer framför mig och jag räknar då med att Andreas Lindén är längre fram och med bra cykelben lyckas jag cykla den näst snabbaste tiden för dagen och jag växlar in som 3:a och jag har 2:an inom synhåll. Sweet tänker jag bara löpningen kvar min starkaste gren kvar detta kan bli spännande!

Tyvärr blev det aldrig spännande då jag började få lite problem med andningen direkt och jag tyckte nog att Harald Klein som kom tvåa kontrollerade avståndet bak till mig hur lugnt som helst och hade jag hunnit ifatt hade han förmodligen haft en växel till att lägga i! Men en i mål på en tredje plats och jag måste säg att efter förutsättningar är jag super nöjd med det!

Dagens prestation stod dock frun för som genomförde den långe tävlingen och det såg stabilt ut hela tiden. Det lovar gott inför Ironman debuten senare i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar