måndag 10 juni 2013

7 dagar efter Rapperswil eller Rapperswil vs Sövde!

Nu har det gått en vecka efter Rapperswil och nu börjar det kännas lite bättre igen. Förra veckan var sådär rolig först med tävlingen i Schweiz , förkylning och WTC:s besked (mer om detta senare). När vi kom hem från Schweiz kändes det tomt. Jag hade förberett mig i över 6 månader just för den dagen och den banan sen bara försvinner allt. Nu var det helt rätt beslut att avbryta tävlingen och det var tur ingen skadade sig för hade någon fått ett träd eller någon utav de stora stenblocken på sig hade de inte överlevt.

En sak som jag dock stör mig lite på nu i efterhand var att det sas i högtalarna att vi skulle få en gratis tävling eller pengarna tillbaka efter loppet och att det skulle komma i kontakt med oss angående kvalplatser osv. Förra veckan fick jag ett mail från WTC (företaget som äger Ironman) med vad vår kompensation skulle bli. Vi har fått ett erbjudande om att ställa upp i ett antal andra tävlingar i år för 80 euro. Det speciella med dessa tävlingar är att det är tävlingar som inte är slutsålda och de kommer inte bli det heller.

Man kan tycka att det var bra av WTC att erbjuda oss platser till rabatterat pris på andra tävlingar men ju mer jag tänker på det så tycker jag inte det. Det vi blir erbjudna är att fylla upp deras tävlingar som inte blir slutsålda så de kan tjäna mer pengar. Hade de verkligen velat ge oss kompensation hade vi kunnat få erbjudandet att gälla 2014 på någon utav deras 70.3 tävlingar i Europa men de kommer vi inte få eftersom då finns risken att en utav våra 80 euro platser tar en 240 euro plats vilket är en förlust för WTC. Vi blev inte ens erbjudna att få reducerat pris till Rapperswil 2014 (förmodligen eftersom den brukar sälja slut).

Ett problem för oss som bor ha i de norra delarna utav Europa är att vi måste transportera oss ner i Europa med cykelavgifter på flyg, hotell osv. Visst kan man göra det någon enstaka gång om året men jag som inte är professionell har svårt att motivera att lägga ner flera tusen kronor bara på att ta mig till tävlingar speciellt när det finns bra tävlingar på hemmaplan!

Igår var det nämligen Sövde triathlon (HIM och sprint)! Tävlingen låg tidigare i år än den brukar men den sålde slut vilket förstås är super för arrangörerna Triathlon Syd som verkligen gjorde ett kanon jobb. I år var det nya banor både på sprinten och HIM och det var till det bättre på bägge! Nu kan Sövde vara en utav de tuffaste HIM banorna i Sverige och det är en rolig utveckling när det annars tyvärr verkar ha gått i den andra riktningen med platta snabba banor.

Nästa år kommer jag mycket hellre köra Sövde än någon WTC tävling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar