tisdag 4 juni 2013

Ironman 70.3 Rapperswil

Min tävlingsrapport blir inte en tävlingsrapport då tävlingen avbröts på grund utav ett jordskred. Tävlingen hade tidigare stött på problem då simningen blev inställd några dagar innan starten på grund utav att det var 10 grader i vattnet. Jag och Hanna kom ner till Rapperswil på fredagen runt 12 tiden och det hade då regnat sedan torsdagen. Jag ville cykla banan innan tävlingen nu blev det bara en del utav banan som testades och jag måste säga att de vi kallar backar här nere i södra Sverige nämns inte ens som kullar i Schweiz! I min uppladdning inför loppet har jag cyklat på Romeleåsen och Söderåsen men de var inget jämfört med stigningarna i Schweiz. Tyvärr var vädret så dåligt så det blev bara en kort tur på fredagen.



Som ni kan se så var vädret inte så bra så jag fick bara testa en del utav cykeldeln. Men jag måste säga att området runt Zurich verkligen var vackert och jag kan bara tänka mig hur det ser ut när det är fint väder vilket jag inte fick uppleva!
Nu hoppades jag bara att lördagen skulle bli bra men tyvärr så fortsatte regnet att ösa ner så det blev att checka in cyklen men nu hade väderprognosen vänt så det skulle bli bra väder på söndagen vilket var det viktigaste. Kvällen spenderades på en italiensk restaurang och jag kände mig verkligen stark inför tävlingen.
 
Tävlingen hade tidigare blivit ändrat till en duathlon (vilket var positivt för mig) dock var starten lite stökig med ändrade grupper osv vilket ledde till att jag startade långt bak vilket inte var speciellt optimalt på en trång bana.
Men allt kändes ritkigt bra och samma sak var under cyklingen då mina första 10 km hade en snitthastighet på 38 km/h och då höll jag igen! Efter de första 10 km började klättringarna med några riktiga roliga och utmanande klättringar i hällregn (himlen bara öppnade sig) och man började bli lite kall vilket inte blev bättre när man körde ner i nästan 70 km/h.
 
På vägen in mot Rapperswil och för första varvningen på cyklingen så såg jag en grupp stå stilla och jag undrade ifall de hade fått något straff för drafting men när jag tittade lite mer nogrant såg jag att det låg stenblock och flera träd över hela vägen och det visade sig att det hade skett ett jordskred och tävlingen var avbruten (polisens beslut om jag förstod det rätt) vilket självklart var rätt beslut men den lämnade mig med en tom känsla. Jag hade ju tränat inför denna dagen i 6 månader och studerat banan och allt runt om och nu blev det inget utav det.
 
 
När jag cyklat tillbaka till Rapperswil hade jag blivit riktigt kall och jag frös verkligen och nu sitter jag här hemma i Sverige igen fortfarande med en tom känsla men även med en förkylning. Vad som händer nu verkar inte riktigt klart de visste inte ifall vi skulle få pengarna tillbaka eller få tävla gratis i en någon annan 70.3 tävling. Men det viktigaste var att ingen skadade sig men jag måste säga att lite utav viljan att tävla försvann men den kommer säkert tillbaka snart!  
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar