torsdag 7 oktober 2010

Mina tips inför VM på lördag!

På lördag smäller det! Då är det dags för VM i Kona på Hawaii. I år är det stor skillnad mellan herr och dam tävlingen när man tittar till vem som kan vinna. På herrsidan är det ett getingbo och det borde vara klart vem som är favorit när en som har ställt tre gånger och har en resultatlista som är 2,1 och 1. Craig Alexander som har vunnit tävling två år i rad och förmodligen är den som klarar av att springa fortast i värmen i Kona kommer nog få det svårt att vinna i år igen. Anledningen till detta är att de andra proffsen vet om att de inte kan springa ifrån honom utan man måste skaffa sig en ledning på 3-10 minuter under cyklingen.


Vem kan göra detta då?
Chris Lieto kan mycket väl vinna cykelmomentet men jag tror inte han når ända fram i år. Förra året kom han tvåa och jag tror han hade en 12 minuters ledning till Alexander efter cyklingen men det räckte inte.
Chris"Macca"McCormack har vunnit förr och har varit inblandad i många täta tävlingar speciellt mot Stadler. Ska han lyckas vinna en gång till tror jag att det är sista försöket i år.
Dock tror jag att årets vinnare kommer ifrån Europa och att det står mellan Rasmus Henning som dark horse och Andreas Raelert som favorit. Bägge två är "unga" och hungriga efter att verkligen lyckas i Kona. Det hade varit mycket roligt ifall Henning hade vunnit dock tror jag lite mer på Raelert som förmodligen kan springa nästan lika fort som Alexander dock har han förbättrat sin cykling i år och detta kan avgöra VM i år.







På damsidan finns det bara en suverän som enligt min mening är den bästa triatleten i världen. Det är Chrissie Wellington.


I år slog hon nytt världsrekord i Challenge Roth där hon kom inpå 8:19! Tävlingen i damklassen är om andra plats och där tror jag det står mellan ännu en brittiska Dibbens och Miranda Carfrae där jag tror Carfrae kommer att springa ifatt Dibbens och ta en andra plats!


En sak man ska tänka på är att en tävling över Ironman distans speciellt i värmen och luftfuktigheten som är i Kona är mycket svår att förutse. Jag hoppas att det blir en tät, tuff tävling där någon gärna får dra ifrån på cyklingen och sedan bli (eller nästan) inhämtad under löpningen! Sen tror jag och hoppas att Chrissie kommer topp 20 utav alla deltagare kvinnor som män!


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar