söndag 8 maj 2011

Lundaloppet

Igår sprang jag Lundaloppet för andra gången. Förra året sprang jag på 37:53, en tid som var mitt personliga rekord tills igår då jag löpte in på 36:46.

Loppet går i centrala Lund och det innebär att det finns mycket folk som hejar på en vilket alltid är trevligt! Med mig på loppet hade jag mina två mara kompisar bägge löpte och som supportrar var Hanna, Vilmer och några bekanta till oss. Starten gick 14:00 då det hade hunnit bli ganska varmt. Jag ställde mig mellan 35- och 40 minuters skyltarna och kom iväg hyfsat i starten som vanligt tycker man att folk springer lite långsamt tills det att man tittar på klockan och ser att man ligger i 3:20 km/min och märker då att man nog får slå av lite på tempot. loppet går i två varv och är en ganska jobbig bana med mycket svängare och en hyfsat lång uppförsbacke som ska passeraras två gånger. Banprofilen ser ut så här:
 Loppet flöt på bra och jag tyckte jag la upp det helt ok. Jag brukar inte vilja ha vätska på 10 km lopp dock så ångrade jag mig igår när jag hoppade vätskekontrollen vid 3 km. Förmodligen var det värmen som spelade in lite men det gick ju ändå vägen!

Tiden är jag självklart nöjd med men jag känner att jag har lite mer att ge på en lite snabbare bana. Kanske kan ta 15-25 sekunder på den tiden så nu funderar jag på om jag inte ska löpa Malmö 10K i juni. Problemet är att jag jobbar dygn den dagen men det går kanske att lösa.

Jag testade nya skor och mina nya triathlon kläder under själva tävlingen men självklart värmde jag upp i Heleneholms IF Tri Team t-shirt och hade även deras munkjacka på mig! Här är en bild med mina nya K Swiss K Ruuz som var fantastiskt sköna! Kändes som att löpa barfota!

1 kommentar: