måndag 4 juni 2012

Eslövs stadslopp

Jag tycker att min kropp börjar att återhämta sig rejält från Köpenhamn maraton dock hade jag en lite svacka i början på förra veckan men jag vet inte om det var från maran eller om det var från träningen i Sövde som än en gång var mycket rolig! En utav mina favorit "bilder" man har i huvudet är när man cyklar förbi campingen och följer vägen som svänger höger och när man kommer förbi kurvan ser man en liten vik och  Snogeholms slott som ligger precis vid kanten av Snogeholms sjön! Hade det varit ensam träning hade jag stannat och tagit foto men det tillåter inte mitt ego när det är Sövde träning :-) Både cyklingen och löpningen gick bra igen och det ser verkligen spännande ut inför Sövde HIM. Visserligen är det dubbelt så långt som träningen men jag kan nu köra på ganska fort och ändå känna att jag har kontroll över det!

Veckan i övrigt blev det inga specifika pass förutom ett 90 km cykelpass i 33 km/h med en hel del motvind. Cyklingen är en del som jag har börjat att öka nu och kommer att göra så fram till Sövde HIM. Jag ska försöka få till några veckor med 40-50 mil så att jag verkligen kan känna mig stark inför Challenge Copenhagen.

Jag jobbade fredag natt och söndag dygn och detta ledde till att jag varken kunde vara med på triathlonlägret som SK Ran arrangerade och jag kunde inte vara med i Sövde. Dock var det Eslövs stadslopp på lördagen och det blev en lite spontan efteranmälning på morgonen. Jag var länge osäker ifall jag skulle springa 5 km eller 10 km men det blev till slut 5 km loppet då jag skulle cykla hem efteråt och jag var lite osäker på hur det var med löpformen efter Köpenhamn maraton.

Starten gick i Trollskogen och man såg en hel del bra löpare värma upp runt om i skogen men jag visste inte innan vilken distans de skulle köra. Jag passade även på att testa min Puma Faas 250 som jag köpte nya för 325 :- vilket enligt mig var ett fynd. Jag var dock lite orolig hur min fot skulle kännas då jag har haft lite ont i min hålfot i några månader och jag vet inte riktigt vart det kommer ifrån bara att vissa dagar är värre än andra.

När starten gick kom jag iväg helt ok dock var det en som bara flög iväg kändes det som och när jag gjorde först km på 3:11 och tappade mot honom bestämde jag mig ganska snabbt att jag var tvungen att lugna ner mig. Efter cirka två kilometer vände jag mig om och tittade bak vilket kanske inte var så smart men när jag inte såg någon bakom mig dog lite viljan att springa fort och när jag hade sprungit cirka 150 m och fortfarande såg jag ingen bakom mig blev det ett beslut att löpa lite defensivt och bara hålla min placering. Det kom två rätt rejäla stigningar mellan 2 och 4 kilometers märkena och då kände man i benen att man inte är 100% återställd från maran man har helt enkelt inte den sista växeln. Visserligen har jag inte tränat något speciellt för att springa fort i år utan allt har gått ut på att vara stark på de längre distanserna. Men jag brukar ändå ha lite extra i benen men det hade jag inte. Sista kilometern gick inne trollskogen och det blev en ganska lugn avslutning och 18:00 som sluttid. Det grämer mig lite nu att jag inte körde lite fortare och gick under 18 minuter men en andra plats och 1000:- i vinstpengar får jag vara nöjd med. Vinnaren löpte in på 17:02 och han trodde att om banan hade varit platt hade han nog kunnat gå ner mot 16:35 vilket gör att även han tyckte banan var jobbig.

Loppet i sig tyckte jag var väldigt bra arrangerat och ett stort tack till Hälsostudion i Eslöv som anordnade loppet! Cykelturen hem var doc inte lika rolig speciellt inte när det började att hagla mellan Eslöv och Örtofta! Nu får vädret ge sig det är ju ändå juni!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar