onsdag 17 april 2013

Nike marathontest 3- 21 km

I söndags var det dags för det sista Nike marathontest i Köpenhamn och det var dags för 21,1 km. Uppladdningen var inte den bästa då jag i onsdags fick ont i halsen och på kvällen började förkylningen att smyga sig på och mycket riktigt så vaknade jag och mådde dåligt i torsdags. Det enda jag kunde göra var att hoppas att det skulle gå över innan söndagen.

Men på fredagen skulle jag egentligen cykla till jobb men jag valde att hoppa över det då jag fortfarande inte mådde helt bra men natten mellan fredag och lördag började jag bli lite bättre och jag bestämde mig under lördagen att det skulle bli start på söndagen.

Eftersom jag och frun hade lite problem med barnvakten inför halvmaran blev det att vi valde att köra bil till Parken i Köpenhamn istället för tåget och jag måste säga att även detta gick hur smidigt som helst och nu var vi tre i bilen så med Brobizz blev det nästan billigare.

Vi var cirka 40 minuter innan starten så det fanns gott om tid att värma upp men även denna gång "krånglade" min klocka lite och den tog lång tid på sig att hitta gps täckning. Men 5 minuter innan start var den igång och fullt fungerande. Det var nästan 3000 personer som startade och vädret var sådär det blåste inte speciellt mycket men det var kallt och valet att springa i shorts och T-shirt var på gränsen i alla fall T-shirten.

När starten gick så kom jag iväg helt ok och det kändes bra och en kort rapport om loppet så kändes ok till de sista kilometerna då jag tappar lite varför vet jag inte riktigt men det är inte i april jag ska vara som bäst och jag hoppas lite att förkylningen spelade in. Men loppet blev så här för mig:
Lite saker som jag själv anmärkte på var att jag drar andra alldeles för mycket flera låg bakom nästan hela tiden och sprang om de sista 3 km. Vätskeintaget var noll då jag har stora problem att dricka ur muggar när det går under 4:00 min/km jag kanske ska ha små flaskor med mig? Löpa med vätskebälte är inget jag föredrar på tävling. Dock att komma på 37 plats utav 2997 är ett bra resultat och jag är nöjd med det men jag undrar lite hur fort skulle det kunna gå om jag hade halvmaran som en a-tävling?  Men nu är nästa halvmara 2 veckor innan Schweiz i Göteborg och jag vet inte riktigt hur jag ska tackla den om jag ska köra 100% eller bara ta den som träning ett problem är att jag startar ganska långt bak då jag glömt att skicka in seedningstid i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar