måndag 11 mars 2013

Nike Marathontest 2-15 km i ett kallt och blåsigt Köpenhamn!

Igår var det dags för årets andra tävling Nike Marathontest 2 15 km i Köpenhamn. Jag missade det första loppet på grund utav sjukdom så jag tyckte att det skulle bli ganska roligt att åka över och springa dock hade jag inte gjort någon speciell laddning utan kört på ganska hårt dagarna innan loppet så jag visste inte riktigt hur det skulle gå eller hur formen var. Det blev inte bättre utav att jag fick sova 4 timmar natten innan på grund av larm på jobb. Dock 07:49 satt jag trött på tåget från Eslöv mot Österport i Köpenhamn.

Vädret kunde varit bättre och i mars tycker jag inte det ska vara -3 grader och blåsa 8-10 m/s. Men tyvärr kan man inte styra det utan man får gilla läget. Jag kom fram med tåget vid Österport 9:00 och eftersom tågets toalett inte fungerade sprang jag och letade efter en toalett på stationen eftersom det brukar vara hopplöst att gå på toa vid starten vid lopp. Jag hittade en toalett men behövde 2 danska kr så efter lite trixande löste jag det men såg att klockan nu hade blivit 9:10 så nu hade jag bråttom. Starten skulle gå i Parken 9:30 precis vid Spartas friidrottsarena så det blev bråttom men jag var framme 9:20 och hann pecis lämna väskan och bege mig till startområdet innan startskottet gick.

Jag har haft problem med min nya Timex GPS klocka när det gäller löpningen för den har saknat varv/tempo (tiden det tar att löpa den påbörjade km ifall man håller det tempo som man har vid tillfället) nu hade jag Pace vilket visar hastigheten precis vid det tillfället vilket inte är speciellt bra enligt mig då den inte är speciellt bra eftersom den skiftar mycket. Men jag kände ganska fort att benen var ok men inte mycket mer. Dock så började jag löpa om fler och fler och många var nog plågade utav det kalla vädret.

Tanken var att försöka löpa andra halvan snabbare än första halvan och så blev det men jag vet inte om det var tack vare vädret eftersom man hade en del medvind mitt i loppet vilket säkert hjälpte till med tiderna. Min sluttid blev 57:00 och efter förutsättningar var jag nöjd med loppet vilket gav mig en 33:e plats utav 2500 löpare.

På kvällen satt jag och letade efter en ny GPS klocka eftersom jag verkligen vill ha Varv/tempo när jag löper. Min Timex är jag väldigt nöjd med förutom att den saknar just detta funktion men jag blev väldigt glad när jag läste att Timex har gjort en uppgradering utav sin mjukvara så jag laddade ner den nya uppgradering och nu har jag varv/tempo!

Tyvärr verkar det som om vintern har kommit tillbaka och dagens cykling var inte speciellt skön. Vinden ute på fälten är hemsk och det går knappt att cykla om man har motvind. Jag funderar lite på hur man ska göra för att få ihop fler cykeltimmar något jag verkligen behöver. Jag vet att Macca och hans "rådgivare" MG förespråkar att ha pass där man bara cyklar i medvind för att få en bra känsla och jag funderar lite på om man ska ta tåget en bit från Oxie och sedan cykla hem med medvind vilket är mycket skönare och inte lika kallt som motvind är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar